03 januari 2011

Hur f---n kör folk egentligen.

Vi som bor på landet är ganska så vana vid att det finns s.k. söndagsåkare på vägarna här.Helst sommartid. De tittar till höger och vänster men aldrig bakåt. Alltid ser man nån konstig förare som egentligen inte ska inneha nåt körkort.
Men nu när det är vinterväglag, och ganska krokig väg så kommer det en och annan bildåre som tror att det det fortfarande är sommar. Ha,ha, Jag hade en sån bakom mig idag , och han tog första bästa chans att köra om. Och hur slutade det. Jo jag såg en bil ligga lite lutande i diket (eller snövallen) lite längre fram. Så går det när man inte har koll på vägen och var vägrenen börjar. Jag sket i att stanna, he,he.
Näe , jag är inte säker själv, men jag tog körkort 1970 och när jag körde upp bad inspektören mig backa runt ett gathörn. Du är inte klok sa jag, jag ser ju inte om det kommer nån där. JAG VÄGRAR. Jag trodde forståss att han trodde att jag var hysteriskt. Men .Icke sa Nicke. Jag fick mitt körkort. Och jag har aldrig varit i diket. Och inte varit med med nån incident heller.
För två år sen blev jag stoppad i en alkokontroll. Grattis sa jag , det här är första gången på 40 år jag måste visa körkortet och blåsa. Jösses sa polisen, du kör inte mycket bil va. Jo . ca 1000 mil per år. Vi bor ju på landet och då blir det en massa mil. Att jag sen har kört en massa mil på Autobahn till och från Österrike på vår vintersemester vågade jag inte säga. Måste ju tänka på hans heder. Sen har vi ju varit på semestrar och farit landet runt. 92 åkte vi Svenska kusten upp i norr och Norska kusten nedåt. Det blev en resa på 450 mil. Och vi såg bara en endaste polisbil på hela vägen.
Ja, vad ville jag egentligen säga om det här luddiga inlägget. Jo, KÖR FÖRSIKTIGT !

1 kommentar:

Lotta sa...

Ja, jag förvånas varje dag över hur folk kör. Jag ligger nästan alltid "först i kön" när det är 50 och jag ser i backspegeln hur otåliga de som ligger bakom är. Att köra 50 när det är 50 verkar jag vara ganska ensam om.
Och blåsa fick jag göra för första (och kanske sista?) gången förra året. Då hade jag haft körkort i 23 år!