20 juni 2011

Nåt konstigt

Jag fattar inte vart tiden tagit vägen. Nyss var det Pingst och nu är det snart midsommar. Och tänker jag efter vad jag gjort är det egentligen inget annat än fixat trädgård, gjort div inköp, skjussat gubben min, nej han kan fortfarande inte köra bilen själv. Foten och benet är ganska så svullet och ömt. I dag har jag köpt nytt stödbandage som vi ska vira runt foten i morgon. Och när jag ändå var inne i stan hade jag tid hos tandläkaren. Det var en vanlig undersökning där det konstaterades att jag måste fixa två små hål där ett par gamla plomber gått sönder. Skitkul tycker jag så här mitt i sommaren. Visst kan man ha mycket mera kul för de pengar som det här ´lilla` som tandläkaren sa kostar.


Men visst händer det nåt konstigt också emellanåt.. Jag tvättade våra bilar häromdagen. Och det är väl inget märkvärdigt med det. Jag brukar öppna huven och kolla spolatvätska när jag ändå har vatten framme. Och så kollar jag om det ev finns några små musbon inne i motorn. Jo, jag har haft ett ganska så stort musbo i friskluftsfläkten en gång. Gissa om det luktade. Det gick helt enkelt inte att starta och köra bilen innan vi hittade felet och kunde byta filter.


Men nu hittade jag nåt helt annat.





Baggen ovanifrån


Den här lille baggen eller vad det nu är satt fastkilad under höger fram och bakdörr. Ja det var inte bara en utan flera stycken som satt torkade och döda i alla små skrymslen mellan dörrarna och sparklådan. Endast en del av baken stack ut.


Baggen underifrån
Den var ca 5 cm lång och 2 - 3 cm bred. Jag har aldrig sett den förut och varför hade de krypit in just i min bil och bara på den högra sidan. Till höger står våran andra bil parkerad och där har vi heller aldrig sett några baggar.


Är det nån som vet lite mer om de små liven. Det vore kul att få veta vad det är för kryp.

6 kommentarer:

SqZ sa...

Huvaligen! Jag tycker det ser ut som en kackerlacka.

Marianne sa...

SqZ - Vet du, det var vad jag också trodde först. Fy, tänkte jag . Har jag varit på nån läskig parkering utanför nåt mathak. Men jag Googlade på kackerlacka och jag tycker inte att de stämmer med min bagge.

Annelie sa...

Åh vad läskig!! Och vad konstigt att det var flera stycken!?

Finns det ingen man kan fråga, typ maila bilderna till?

AnnaKK sa...

Hej på dej!

Hoppas ditt midsommarfirande är riktigt skönt och trevligt på alla sätt och vis!? :-)

Har inte en aning om vad det är för skalbagge, men om det verkligen är en kackerlacka känns det ju rätt bra att den är död... <:-)

SqZ sa...

Här kan du ställa en fråga till biologer på Naturhistoriska Riksmuseet:

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/fragaforskaren/fragabiologen.147.html

Jag är jättenyfiken på vad det är för bagge :-)

hejenu99@gmail.com sa...

Vi hittade idag en exakt lika dan bagge. Har du fått reda på vad det är för något ?
Är också intresserad av va de kan vara för något...
// Henrik