18 maj 2009

Det var länge sen..


Hej igen. Nä , jag har inte gett upp bloggen. Bara tagit en paus. Det har och kommer att bli en hel del tankar i mitt huvud framöver som tar all min energi. Och nu är ni allt nyfikna va, vad det beror på.
Jo , mitt jobb har som många andra varit tvugna att varsla personal. Hos oss har man varslat 15 personer. 7 st i verkstaden och 8 st på kontoret. Med tanke på att vi bara är ca 80 anställda är det ju ett ganska högt procenttal som måste gå.
Vi har blivit erbjudna olika förslag på avgångsvederlag. Och det måste jag säga. Ett sånt tillfälle måste man bara nappa på. Åtminstånde när man är i min ålder.
Jag har om två veckor jobbat där i 40 år. Och jag lämnar gärna min plats till de som behöver den bättre. Jag får ett års uppsägningstid med fullt betalt. Plus 7 månaders avgångsvederlag . Dessutom träder fackets försäkring in så jag får ytterligare 7 mån lön.
Ok, många av er tycker nog att det här är för jäkligt. Ska hon gå hemma med full lön ???
Jag har nog också tyckt det under alla år som jag varit med om neddragningar. När jag började min anställning där (vill inte säga vilket företag det är) så kommer jag ihåg att det måste ha varit jättejobbigt för en massa av mina kompisar.
Jag är och kommer alltid att vara lojal mot mitt jobb. När jag började var vi ca 1100 anställda. Det visar väl en hel del vad vi varit med om under de 40 åren. Nu är vi ca 80.
I morgon går tiden ut för att lämna in intresseansökan, som det heter, för att frivilligt ansöka om att sluta.
Jag behöver väl inte tala om att jag redan lämnat in min.
Men det är företaget som bestämmer vilka som får gå, så jag tar inte ut segern i förskott.
Snälla , håll tummarna för mig. Jag är jäkligt trött på jobbet just nu, och det kan man väl få vara. Och dessutom har jag betalat in så jäkla mycket till facket och a-kassan så jag behöver inte skäms för att ta ut ett och annat bidrag därifrån.

7 kommentarer:

Annelie sa...

Jag håller tummarna för dig! Jag VET ju hur du har ställt upp och kämpat och jobbat stenhårt i alla år. Du är VÄRD varenda krona och varenda minut fritid du får, om de nu "släpper" dig!
Kramar

SqZ sa...

Jag hoppas också att de väljer dig. Livet går inte ut på att jobba.

Marianne sa...

Jag håller tummarna jag också! Fyrtio år på samma företag är värt att premieras, och om du vill bli premierad genom att få sluta tidigare tycker jag att du ska få det. Hoppas verkligen att det blir som du vill!

Då kanske det blir tid för en liten tur till Kairo också!

Kramar!

SqZ sa...

Jag hoppas att du fick en fin Mors dag. Annelies tårta såg jättefin ut.

msA sa...

Good luck. Och du kan gott få gå hem och ha det gott ställt - 40 års lojalitet borde löna sig.

Kram - och du; grattis på DIN dag (i skrivande stund 3o min kvar till den börjar) *ler*

SqZ sa...

Grattis på födelsedagen!

Marianne sa...

Hej - Tack för alla era snälla ord. De värmer :o)