20 oktober 2010

Rent hus

Förra veckan var jag på ett home-party där det visades olika städhjälpmedel. Det hela gick ut på att absolut inga som helst kemikalier behövdes för att ta bort all typ av smuts. Endast olika slags trasor och borstar med hjälp av vatten, och det skulle vara kallt vatten behövdes.
Visst demonstrerade säljaren hur det gick till. Vi torkade bl.a. bort smör från spishällen och med samma trasa kunde vi torka skåpsluckor rena. Med en annan trasa gick vi lös på tvättställ och duschväggar. Och med ytterligare en trasa till toan, ny trasa eller mopp kanske det var till golvet, osv.osv. Mycket trasor gick det åt. Det var inte nog med alla de här trasorna, nej fram med nya trasor för man var tvungen att torka riktigt torrt efteråt. Naturligtvis var man sedan tvungen att tvätta alla trasor efteråt i tvättmaskinen på 60 gr.
Om jag tror på det hela - njae jag vill varken säga bu eller bä. Jag blev i alla fall 600 spänn fattigare för jag var ju bara tvungen att testa två av alla dessa trasor. Väl hemma gick jag lös på köksbänken och diskhon. Jo, rent blev det nog men också väldigt blött. Det var bara att torka av allt med en torr trasa.
Nu är jag inte emot att man ska värna om miljön och inte använda så mycket onödiga kemikalier, tvärtom. Vi bor i ett underbart eklandskap och med ett sjösystem runt oss som har ett mycket bra vatten, näst intill drickbart. Det vill vi naturligtvis bevara.
Men jag kan absolut inte vara utan wettex, diskmedel, såpa och hushållspapper. Och till ugnen eller annat som blir lite extra svårstädat så tar jag till lite starkare medel så det så.
Nu blir jag lite nyfiken på hur ni städar. Är ni en miljöbov som jag eller.

1 kommentar:

SqZ sa...

Jag använder Yes eller Grumme grönsåpa till det mesta.