16 oktober 2012

Mammas blomma

När mamma fyllde 85 år för två år sedan fick hon en orkide av en släkting. I morgon fyller denna släkting 76 år. Och vet ni vad. Jag har lyckats att få den att blomma om just nu. Mamma har per telefon berättat för henne  att det nog är blomknoppar på gång.
Just nu blommar den med sex blommor och det är flera på gång. Jag var tvungen att ta kort på blommorna för att bevisa att den verkligen blommade just nu.
Beträffande min mamma så kan jag säga att jag vet inte riktigt var jag har henne. Jag besöker henne varje dag efter 16 tiden. Då har jag lärt mig att nyheterna och väder har gått. Innan dess måste jag kolla tv-tidningen för att se om det är nåt intressant för henne. Om det inte är det så hälsar jag på henne mycket tidigare. Då tar vi en fika ihop. Och oftast har hon  lite glass i frysen som vi kalasar på. Jag tar förståss extra tallrikar till glassen men hon tycker att vi kan äta på kaffefaten,
Då kommer hennes kommentar som jag alltid blir så full i skratt åt.
- Vi tar en SPD va-
Va då SPD ? Jag är som ett frågetecken ?

Spar På Disken

Så tänker en gammal bondhustru..........

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar också att spara disk :-)

AnnaKK sa...

Antingen är man en SPD-are eller så är man det inte, tror jag!? :-D Själv är jag det, för jag har ingen diskmaskin. Dottern och hennes kille var det inte (trots att de bara är två i sitt hushåll och dessutom inte äter alla mål hemma). Åtminstone så tröttnade de snabbt på handdiskandet och skaffade sej en begagnade bänkdiskmaskin. Fast de missade att en sådan behöver kopplas in av nån som kan och har de rätta grejerna... Så den stod oanvändbar ett långt tag. Men så skulle dotterns kille fylla 20, och då önskade han sej faktiskt i present att få den där diskmaskinen inkopplad. :-D

Jättefin färg på den där orkidéen. jag har ett par stycken i köket, som jag fick i födelsedagspresent för några år sen, och de återkommer med härlig blomning lite allt som oftast.