12 november 2012

Julkorven är klar

Ja, jag vet. Det har varit lite dåligt med inlägg här. Men jag får skylla på att det inte hänt nåt särskilt att skriva om. Det har mest varit att städa i trädgården och plocka in allt man plockade ut i våras. Båten är upptagen och sjövattnet är avstängt osv , osv.
Men i går gjorde jag nåt som jag inte gjort på några år. Just det, det blev hemmagjord julkorv. Jag fick god hjälp av son och sonhustru och så deras tjejer förståss. Fast Tilde tyckte det såg äckligt ut så hon gav snart upp. Frida tyckte därimot det var kul att blanda smeten, hon provsmakade även på den. Lite syrligt men helt ok  sa hon. Roligast var nog att stoppa korven i fjälstren. Att fjälstren var gristarmar reagerade hon inte för heller.
 Jag förberedde allt dagen innan. Korven är gjord efter ett gammalt recept jag fått från mamma. Hon var kokerska hos en familj i början på 40-talet så därifrån kommer receptet. Det roligaste var att jag hittade exakt samma recept när jag Googlade efter andra recept på korv.
Här har jag kokt buljong på fläskben och svål. Potatisen är kokt och även mjölken. Allt kött är finmalt och fjälstren ligger i blöt för att mjukna upp. Allt måste vara riktigt kallt innan man gör smeten.


Det behövs en hushållsassistent med köttkvarn och korvhorn för att det ska gå så smidigt som möjligt. Min assistent köpte jag i mitten på 70-talet och den funkar fortfarande utmärkt. Den börjar tom bli modern igen med sin gula färg. Det skulle va kul att veta hur många meter korv jag egentligen har gjort i den under alla de här åren.
Och så här blev resultatet. Den här gången blev det ca 7 meter korv. Den här kan man äta inte bara till jul. Till potatismos eller rotmos är den himlagod. Eller till potatis med senaps eller pepparrotssås om man så vill.

4 kommentarer:

Annelie sa...

Bjur du på lunch nån dag nu då?? :)

Din assistent är ju jätteinne!! Det är nog kult att ha en sån nu och en del skulle nog betala stora pengar för just den istället för de nya.

AnnaKK sa...

Göra egen korv är KUL! Fast det blir inte varje år, precis. Oftast har det väl hänt om vi har fått färskt kött vid julatid, och ändå skulle mala en massa färs. Då är det ju inte så mycket extrajobb om assistenten redan är framme och "nersmutsad", så ihop med en korvsmet och på med korvhornet bara! :-D

Anonym sa...

Du vet väl att du är extremt hipp som gör egen korv. Det är ännu mer populärt bland "innefolket" än att baka surdegsbröd :-)

Anonym sa...

Verkar kul att göra sin egen korv. Jag har en exakt likadan assistent med korvstoppningsgrejer så jag är ju nästan tvungen att prova.

Kram Siw