20 november 2012

In i dimman

Den här helgen har vi tillbringat på sjön. Det blev en 24 timmars tripp till Åbo.
På ditvägen var det mörkt så det enda som syntes ute var lite ljus här och där från några hus.
På hemvägen såg vi alla öar och kobbar skymta i dimman. Tack och lov blåste det inte så resan var behaglig.

Vi var inte ensammna på båten. Nej vi trängdes med ca 1500 bilbesiktningsmän och deras respektive. Min gubbe var en av dom. Det var m.a.o. Kick off för det nya företag som R nu tillhör efter att Svensk Bilprovning nu har delats upp i flera privata bolag.
Jag behöver väl inte säga att det var ganska så trångt och långa väntetider när det vankades mat. Tänk att servera mat till så många på så kort tid, det var en prövning för personalen kan jag tro. Men i det stora hela var vi nöjda med resan.
Här passerar vi Åland och möter ganska så nära ett systerfartyg. Men det verkar finnas rondeller även på sjön så allt gick smidigt till.

Vi landade kl 23 här hemma i Söndags kväll så det har varit lite si och så med sömnen ett par nätter. På båten hade vi en hytt med en högtalare precis utanför vår dörr. Den började redan vid 04.30 skrika ut att vi närmade oss Åbo. Att sen discot höll på till 05.00 gjorde inte saken bättre för då började en och annan fundera på att hitta rätt hytt för att sova en timme eller två. Och det hördes verkligen. Det var inte mycket isolering i väggarna där inte. Hur orkar dom egentligen tänkte jag, men så påminnde jag mig om att jag också har varit 25 år en gång i tiden.

1 kommentar:

AnnaKK sa...

Ibland har jag tänkt att det skulle vara fint att göra en sån där båtresa genom skärgården och över till Finland, men jag måste säga att även jag drar mej för allt nöjeslivet och övrigt stå-hej på de där "flytande partyna"... <:-I Och det gjorde jag redan när jag var 25 - så nu efter ytterligare 20 år är det nog bara till att inse att det där kommer jag aldrig att hänga med på! Men det finns väl andra sätt att se Stockholms skärgård från en båt!? :-)