09 april 2013

Störd ekorre

Nu när solen går upp före mig blir det problem bland fåglar och annat.  Jag brukar vara uppe till kl 7, ibland tidigare. Och då sitter dom där. Småfåglarna och väntar på sin mat. För jag har ju tagit in alla fröautomater på kvällen innan för att inte hjortarna ska sabba dom.
Det första jag gör på morgonen är att hämta tidningen till oss och så slänger jag in den till grannen också. Sen matar jag fåglarna. Och efter det  är det dags för frukost för mig själv.
Idag har jag burit in all ved vi haft på parkeringen, klyvd och torr. . Uschan vad ryggen värker just nu.  Då har de små liven blivit störda när jag farit fram och tillbaka med skottkärran.  Men nu i sena kvällen äter de fortfarande. Jag får hålla utkik efter hjortarna så jag hinner före dom att ta in maten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur länge man ska mata småfåglarna? Det verkar slut på frö där jag har frågat i alla fall. Kram Siw

AnnaKK sa...

Åh, de får väl vänja sej vid att du också hör till på den där matplatsen! :-D

Men visst, jag ska erkänna att jag brukar låta bli att klampa ut när jag vet att ekorrarna är på besök, för det är ju trots allt roligare att titta på dem genom köksfönstret än att bara se svanstippen försvinna upp i ett träd. Vilket ju i regel blir fallet om jag går ut och stör dem... <:-)

Däremot hoppas jag att de har lärt sej känna igen ljudet som uppstår när jag fyller på frön - så de vet att det är dags att komma några minuter efter att det har hörts!? :-D