06 mars 2009

Hej igen

Det är alldeles för lång tid mellan bloggandet här. Jag är inte alls nöjd med mig själv. Men ibland måste man helt enkelt ta en paus. Det gäller att lägga energin på det som är viktigare.

Efter en lång sjukdomsperiod med lunginflammation och hosta så fick vi ett par friska veckor. Då slog det ned en bomb via ett telefonsamtal. Det gällde en servicelägenhet till mamma. Hon bor ju nu i en servicelägenhet här nära oss. Men när hon fick den ville hon stå kvar i kö för att byta till det område hon kommer ifrån. Tiden gick och vi hade precis fått allt i någorlunda ordning. Till saken hör att min mamma är en väldigt bestämd gammal dam. Absolut inte senil men lite vimsig emellanåt. Så den ena dagen vill hon att jag ska köpa t.ex nya gardiner, vilket hon behöver, och när jag meddelat att jag hittat det hon vill ha så ska hon absolut inte ha nåt nytt. Nä, se det får inte kosta så mycket, det är slöseri säger hon. Så har det fortsatt nästan varje dag. Och så kom då det där samtalet om lägenheten som hon så gärna ville ha. Vi hade en vecka på oss att bestämma oss. Mamma visste varken ut eller in. Ni får bestämma sa hon till min bror och mig. Nej det är du som bestämmer sa vi. Flytten klarar vi på ett par dagar. Det är det minsta jobbet. Det jobbigaste blir nu för min bror som då måste ta över allt jag gör nu. Tvätt, städning, handla, fixa alla papper, bankärenden osv. Ja men han är så duktig säger mamma, fast det kan ta lite tid innan nåt blir gjort.

Vi åkte i alla fall dit och tittade på lägenheten. Den var fin. Det var allt mamma sa. Sen bestämde hon sig för att bo kvar här. Hon visste redan från början att hon inte ville flytta. Här trivs hon så bra med de andra boende. De är bara ca 10 st. Och personalen är gudomliga tycker hon. Och bättre mat finns inte. Och så naturen, luften och närheten till oss.

Jag talade om för henne att jag tyckte hon gjorde rätt. Man måste kunna ändra sig också ibland. Och då helt plötsligt vill hon ha dessa nya gardiner igen. Och lite annat piff till lägenheten. Hon börjar redan nu prata om blomlådor på balkongen och att få följa med på en tur med bilen och se alla vitsippor i ekbackarna runt omkring.

Så nu kunde jag andas ut och sov riktigt gott ett par nätter. Hade t.o.m en hel dag ledigt med sol, frisk luft , äggmackor och kaffe ute på sjön.

Sen slog den till igen. Förkylningen eller vad det var. Gubben min kom hem med en dunderhosta och snuva samtidigt som mina jobbarkompisar satt och hostade runt omkring mig. Så naturligtvis åkte jag dit också. Har nu legat med feber sen måndags men känner mig faktiskt mycket bättre idag. Har också fått svar från rönten på mina lungor som jag gjorde i förra veckan. Och de såg fina och normala ut. Skönt.

Nu lämnar jag allt detta bakom mig och ser framåt istället. Framför oss har vi födelsedagar tre lördagar i rad att komma ihåg. Nu på lördag fyller vår kära sonhustru Lotta, nästa lördag fyller min svägerska 50 år. Och lördagen därpå fyller vår lilla Frida 4 år.

Oj, det kändes skönt att skriva av sig. Hoppas jag inte tråkat ut er för mycket. Nu kan det som sagt bara bli bättre så förhoppningsvis ses vi lite oftare här på bloggen.

Till sist måste jag bara göra lite reklam för vår dotter Annelie. Hon är med och tävlar i en fototriss och vill ha massor med röster. Gå in och kika vetja så är jag säker på att ni röstar också.



Hej svejs.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte vara lätt att bli gammal. *s*
Tycker ändå hon verkar vara såååå mysig, din gamla mor.

Jobbigt med infektionerna du åker på... tycker JAG gått länge, men det är ju inget mot vad du gjort.
Ska på lungröntgen idag, för att helt utesluta lunginflammation - känns skönt.

NÅN gång ska vi väl bli friska, tror du inte? ;)

Kram och pigga på dig!!!

Marianne sa...

msA - Jo, det kan bara bli bättre nu vill jag tro. Som mamma säger - det finns alltid de som har det sämre.
Lycka nu till på röntgen.

Kram, kram

Marianne sa...

Oj vad rörigt det kan bli ibland. Och det ÄR kämpigt när man slits mellan fram och tillbaka på det sättet. Skönt att det är bestämt nu, hoppas att hon inte velar tillbaka till flytt nu.

Skönt att du har gjort en lungröntgen och att den var normal. Då får vi nu hoppas att du blir riktigt frisk snart igen, och att det håller sig den här gången.

Skriv du av dig, blir någon uttråkad kan den sluta läsa. Svårare är det inte. Det är DIN blogg och du bestämmer vad det ska stå!

STORA KRYA-PÅ-DIG-KRAMAR!