15 mars 2009

Vart tog helgen vägen

Nu är det söndagkväll och vi förbereder oss för ännu en hel arbetsvecka. Vi kan skratta oss glada för att vi har ett jobb att gå till. Det måste kännas hemskt för alla de som nu är varslade eller alla de som nu känner att de kommer att bli varslade.
Gubben min jobbar ju på bilprovningen, så där är han ganska säker. Gamla bilar har vi ju gott om. Men för min del känns det inte så bra. Jag jobbar i en verkstadsindustri inom pappar och massa och där står det still just nu. Men om jag får vara riktigt ärlig så faller inte allt om det så skulle vara att jag blir uppsagd.
Om tre månader har jag jobbat på samma företag och med samma arbetsuppgifter i 40 år. Jag kan med glädje lämna detta för att kunna lämna plats för någon yngre.
Jag har inte det minsta dåligt samvete om nu facket måste gå in och ersätta mig. Det är ju mina egna pengar jag får tillbaka i så fall. Och det är en hel del man betalat in varje månad. Jag har räknat ut hur mycket, men det håller jag för mig själv. Men mycket är det.
Men i alla fall tycker jag det vore tråkigt att behöva sluta så, Jag hoppas vi fortsätter 100 år till. Vi firade nämligen 100 års jubileum för 10 år sen .

Men det var ju egentligen helgen jag skulle skriva om. Så här såg den ut.

Fredag morgon - jag åker i egen bil. På lunchen åker jag till Plantagen som har det mesta inom trädgård. Köper en massa som vi ska fylla en korg med till min sägerska som fyller 50 i morgon.
Efter jobbet blir det div matinköp , trav, det är vår tur att köpa trav till oss och en granne . Ja, just det, mamma skulle ha lite från affären också. Stannade till hos henne, hämtade post, pratade lite. Är hemma vid 18-tiden. Fixade en räkmacka, såg lite på TV. Somnade vid 21.30.

Lö morgon - Efter frukosten åker vi till mamma och sätter upp gardiner jag sytt färdigt i veckan. Gubben min måste hjälpa mig. Mina axlar gillar inte att stå med armarna uppåt för länge. Sen sätter gubben upp lite krokar och lister medans jag dammsuger och moppar golven.
Hemma igen blir det lite soppa till lunch och därefter fixar jag till korgen. Den blev jätte fin. Glömde ta kort på den. Vi har fyllt den med massor av trädgårdsgrejer.
Och så in i duschen och försöka göra sig vacker och sen iväg till stan. Måste hinna köpa blommor också inna kl 17.
Festen blev lyckad. Gubben fick ta ett par öl och en w-pinne och jag var chaufför som vanligt. Så är det att bo på landet.

Söndag - Vaknade tidigt. Efter frukost blev det att stoppa i en tvättmaskin, efter det strök jag all gammal tvätt. Bytte gardiner i kök och v-rum. Skurade köket, dvs lite noggrannare än vanligt.
Fixade lunch - fortsatte att damma och torka.
Gick till mamma och lämnade lite tvätt. Bytte lakan i hennes säng.Fick med mer tvätt hem. Fick en liten nota på mat som ska inhandlas i morgon.
Väl hemma igen blev det middag, Potatis, morötter, lök i ugn och en stekt karrekotlett + bearneissås. Som tur var fanns det ett par färdiga matlådor i frysen.

Så vart tog egentligen helgen vägen ?

4 kommentarer:

SqZ sa...

Det känns lite futtigt av mig att bråka om min lön. För du har rätt- man ska vara tacksam för att man har ett jobb att gå till.

Marianne sa...

Hoppas nu ändå att du får behålla jobbet tills det är dags att sluta. Jag är mycket tacksam att jag inte behöver bekymra mig om det just nu.

Du har i alla fall varit väldigt energisk hela helgen, har du inte hunnit slöa någonting alls? Det kanske är därför jag har slöat extra mycket, jag har slöat åt dig också : )

Får inte din mamma hjälp av hemtjänst? Det borde hon väl ha rätt till så att du slipper dammsuga och moppa utan kan ägna dig åt annat när du är där?

Kram!

Anonym sa...

Fort gick den i alla fall :)

Marianne sa...

SqZ- Jo man får vara tacksam för det lilla nu.

Marianne i Kairo - Va bra att du slöade lite till mig också. Känner mig faktiskt rätt pigg trots allt.
Jo visst finns det hemhjälp att få men det kostar för en fattig pensionär även om det finns bidrag. Men under tiden jag städar kan vi passa på att umgås och prata lite så jag gör det mest för den sociala biten. Och hon är sååå tacksam för hjälpen.

msA - Så sant så !