15 september 2009

Sluta jobba

Som en del av er vet tänker jag sluta jobba. Den siste September är min sista arbetsdag. Men jag har haft förmånen att kunna vara hemma nu några dagar under de senaste veckorna.

Jag vill bara säga att det är inget latmansgöra att bara gå hemma. Jag har inte fått nån struktur på mina lediga dagar än så det känns lite stressigt just nu. Nej, vars - jag måste intala mig att det går inte att göra allt man vill på en gång. Och det behövs ju verkligen inte heller.

Så just i dag gav jag mig tillåtelse till att försöka få ordning på bloggandet igen. I väntan på att gräset, som måste klippas nu skall torka upp efter nattens dimma och fukt tänkte jag berätta lite om vad jag gör i dag.




I går var jag hos mamma och städade och bäddade rent i sängen. Så idag hänger tvätten ute i solen och torkar.
Under tiden tvättmaskinen gjorde jobbet vispade jag ihop en chokladkaka, tror den kallas för kärleksmums. Kanske jag tar med till jobbet om de nu vill ha min hjälp nån dag. Om det finns nåt kvar vill säga. Mamma vill också ha, för hon har blivit ett riktigt litet kakmonster på gamla dar.


Sen hände det en konstig sak till idag. Igen måste jag säga. För jag råkar alltid ut för mig obegripliga saker när det gäller alla elektronska saker.
För mig är datorer och TV-apparater nåt som bara ska fungera. Så fort de inte funkar som de ska är jag totalt handigkappad. Vet inte var jag ska börja leta fel.

Vår TV har för några veckor sen tappat alla betalkanaler. Vi letade fel genom att läsa instruktionsboken, vilken är rena rama kinesiskan för mig. Inget ont om det språket men jag begriper inte ett dugg. Vi hittade inga fel så vi lånade ett digitalkort av grannen och det funkade, alla kanaler kunde vi se. Alltså måste det vara nåt fel på vårt kort. Så sagt och gjort, jag ringde upp kundtjänst, vilket jag avskyr för jag förstår inte vad de pratar om när de frågar en massa om inställningar osv. Och döm om min förvåning när jag på första försöket kom fram till en kille som jag berättade allt för. Jaha, sa han. Du ska sätta i kortet och sätta på en betalkanal och låta TV´n stå så. Det kan ta en kvart eller upp till en timme. Jag log lite för mig själv men sa OK för jag förstod att jag inte skulle få mer hjälp. För precis så har vi gjort ett antal gånger nu under flera veckor. Men jag stoppade i kortet, slog på kanal 5. OCH VAD HÄNDER. Jo, 5-an visades och det tog inte två sekunder ens. Fråga inte mig vad som hände. Jag stod som ett fån och undrade vem det var fel på egentligen.

Förra året strulade min dator. Jag fick ingen koppling med Internet. Jag kollade alla sladdar, försökte läsa mig till vad felet var. Väntade några dagar, försökte igen och igen och igen. Till sist frågade jag en av våra snälla grannar som är dataexpert. Han satte sig vid datorn och startade den. OCH VAD HÄNDER DÅ. Jo, allt funkade som vanligt. Tja ,vad skulle jag säga. Jag bara gapade och fick inte fram ett ord. Då var jag helt övertygad om att det gått en säkring i min hjärna. Men han bara skrattade och sa. Det var nog bara en tillfällighet.

Är det bara jag som råkar ut för dessa tillfälligheter eller ?

Nog pladdrat från mig idag. Nu måste jag göra lite nytta också, he,he.


5 kommentarer:

Annelie sa...

Hehe..du har det riktigt körigt du när du inte jobbar! Hur hann du med allt innan??

Du kan ju spara lite kärleksmums tills i morgon, vettja! :)

Marianne sa...

Annelie - Jo det finns lite kvar :o))

Marianne sa...

Handpåläggning vet du, det hjälper ofta. Jag råkar också ut för sånt där ibland, och det är ju typiskt att det ska funka precis när man får hjälp. Så dum man känner sig.

Vad god den där kakan ser ut! Kan du skicka en bit : )

Så du har fått smygprova att inte jobba. Det kan ju vara praktiskt. Så du vet hur stressigt det är! Konstigt det där, när man jobbar heltid så hinner man allt man ska, när man inte jobbar hinner man inte ett enda dugg. Förstår inte vad som är fel.

Kram!

msA sa...

Så skönt att sluta jobba... tror jag skulle bli en ypperlig hemmamamma/fru (var är mannen?!) för stunden. Skulle behöva nåt års ledigt, i alla fall. *s*

Vill bara tala om att jag är tillbaks i etern - så är tanken i alla fall.
Underbart ouppdaterad på allt här i världen, eftersom jag inte orkar läsa ifatt alla bloggar, men jag får väl ställa dumma frågor om det behövs istället ;)

Kram.

Anonym sa...

Hej,
Du får gärna komma någon extra dag till jobbet bara för att fika, jag lovar. Lite hembakt är ju inte fel!
Kram Siw