17 september 2009

Vattensafari

I går tog vi en tur med bilen på jakt efter fina vattenbilder. Annelie som är experten på det här med foto ville testa lite nya inställningar. Men jag knäppte lite också emellanåt för kameran dog plötsligt. Fasen sa jag, nu måste jag köpa nya batterier. Asch, sa Annelie, köp en ny kamera istället. Hm, jag börjar nog med nya batterier i alla fall, de är ju trots allt billigare.

Här är vi på Hackelbo, ett naturreservat några km härifrån. Solen som visade sig ibland målade sjön i silver.

Här finns gott om sten och öar.


Det är berg och sten överallt.

Mera sten


Annelie vill ha närbild av nåt.

Näe, nåt dopp blir det inte idag !
Vi åkte vidare till Hovetorps gamla kraftstation. Där finns det en ravin med forsande vatten.

Vatten kan ta underliga vägar bland stock och sten. Ibland kan man se små figurer i vattnet. Som här t.ex. kan jag se små ansikten här och var. Kan ni ?
Grönskan är enorm i en varm fuktig ravin.
Vi avslutade resan vid Hamra sluss som ingår i Kinda Kanal. Om jag minns rätt är just den här slussen sex meter hög . Det svindlade faktiskt när vi stod på kanten och tittade ner. Här dog min kamera för gott och Annelies minneskort var fullt, så det var bara att tacka för idag och vända hemåt igen.

4 kommentarer:

msA sa...

Härliga bilder!!!

Marianne sa...

Fina bilder!

Jag såg det där programmet om tre familjer som åker och bor med urbefolkningar. Familjen i Namibia (eller karlarna i familjen) skulle bada, då gick de bort till floden. Det var bara sand överallt. Men så grävde de ner i sanden och där fanns vatten! De grävde upp så att de fick sig en ordentlig pöl och kunde blöta ner hela sig och tvätta sig! Helt otroligt, har aldrig sett något liknande. Det var verkligen bara SAND överallt. Med vatten under!

KRAM!

Marianne sa...

msA - Tack. Men Annelie kommer att slå mig med hästlängder.

Marianne i Kairo - Nej, jag såg inte det programmet, tyvärr. Att ha tillgång till vatten i överflöd som vi har borde man nog tänka på varje gång man sätter på vattenkranen. Där finns massor och man kan dricka direkt ur den.
Tack för tankeställaren.
/Kram

Annelie sa...

Vad fina dina bilder är!! ja..förutom den där gröna paddan som är på bild nr 5..*asg*
Jag ska ta och köra in mina i datorn nu...jag orkar ändå inte med nåt annat mer idag.