26 maj 2011

Dramatik på landet

Jag skulle precis klippa gräsmattan. Men då ringde Annelie. Vi pratade en stund. Helt plötsligt kommer grannens fru upp och skriker - Hasse har ramlat ned från taket !! Hasse är vår närmaste granne. Han är 79 år. Stark som en björn även sedan han drabbats av ett par svåra hjärtinfrakter. Jag slänger på luren, snappar åt mig mobilen och springer ner till grannen. Gubben min haltar med så gott han kan. Hasses fru är chockad och vimsig, vet inte hur man larmar 112.

Jag ser för mig hur svårt skadad man kan bli efter ett fall från taket. Han ligger still med benet i en konstig ställning. Jag är helt säker på att det är av. Men efter en första koll ser jag att han kan röra på sig. Men han har ont. Han har ramlat på ryggen. Den är precis blåslagen. Han har ett stort jack i bakhuvudet, men det är tack och lov är det inte så djupt.


Hans fru kommer med filt, gubben min kommer med vatten som han kan skölja munnen med. Jag har redan fått kontakt med SOS, de skickar en ambulans omedelbart. Men det tar ca 30 min att åka hit så jag frågar om inte vi kan få hjälp från byns brandkår som har en förstahjälpenbil men hon svarar att om inget är brutet så är det inget prio ett alarm. Men han får svårt att andas , kanske det har gått sönder nåt revben eller nått invärtes. Då larmar hon direkt byns räddingstjnst. De är här inom fem minuter. Då kan jag slappna av lite. De tar hand om honom och gör en första undersökning. Snart kommer ambulansen och dom tar hand om honom på det allra bästa sättet.

Precis när jag skriver detta så ringde frun och berättade att han har fyra brutna revben och två kotor i ryggen som har fått sig en smäll. Han ligger nu för observation och är neddrogad i väntan på vidare undersökning i morgon.

Jag skickar en ros till Hasse och hoppas han kryar på sig. Jag vill även skicka en ros till SOS-alarm. Jag fick ett stort förtroende för den jag pratade med, hon frågade hela tiden hur det hela förlöpte. Vi hade telefonkontakt hela tiden till första hjälpen kom. Stort tack SOS alarm.

1 kommentar:

Annelie sa...

...och jag vill ge dig en ros för att du var där till 100 %....pappa var också där, men eftersom han är skadad själv så får han också en ros för att han kunde hjälpa till så gott han kunde!

Till Hasse vill jag säga: Krya på dig, men ge fan i att va på taket i din ålder! Hitta en ny hobby...som tex korsordslösning! :)