06 april 2008

Vem är jag


Varför gav jag min blogg namnet ´Livet på landet´ Jo jag är en landetmänniska. Och hur började det måntro.
Här är historien :o)

Men den får jag nog dela upp på flera dagar, för det kommer att bli mycket skriva av.

Jag föddes i Göteborg en dag i Juni 1949. Min mamma och pappa delade på sig ett par år senare. Min pappa blev Göteborg trogen hela livet förutom en massa år i Afrika. Kommer tillbaka om det senare. Finns massor att skriva om.

Efter några år i Skåne o Småland, där mamma försökte hitta jobb så landade vi i Östergötland.
Mamma svarade på en annons - Hushållerska sökes - barn möter inga hinder. Perfekt, hon hade jobbat som kokerska och ett barn hade hon.
Så en dag i mars 1955 kom då den här bonden som ville ha en hushållerska och hämtade mamma och mig hos min mormor o morfar ( Och det där med mormor o morfar får bli en alldeles egen historia).

Vi kom till en bondgård precis som en bondgård ska va. Här fanns både kor, hästar, grisar, höns och katter och mycket mer. Gissa om jag , en liten unge från storstan stortrivdes.

Jag tror att det var första dagen på bondgården som mitt intresse för Djur o Natur föddes.

Jag kommer att berätta mycket från den gården framöver, men jag kan berätta en liten historia redan nu.

Min mormor o morfar kom och hälsade på en dag. De var jättegamla tyckte jag. Gamla människor skulle man vara artig emot. Och det var jag - när mormor följde med till lagården där det fanns en sugga med en massa griskultingar så frågade hon om vi hade nåt namn på suggan. Jaa, svarade jag . Hon heter Augusta.
Vad jag inte visste då var att mormor också hette Augusta.
Jag var för liten för att komma i håg allt själv. Men mamma har berättat hur hon fick ge en bra bortförklaring till sin mamma , men mormor var en klok liten gumma som förstod att jag bara ville väl.
Det var faktiskt mitt första minne av ´livet på landet´ men jag lovar , det kommer mycket mer. Jag skulle kunna skriva en hel bok om mitt liv om jag bara hade tid o möjlighet.

Men vem vet - den dan kanske kommer.

Nu får det va slut för idag. Fortsättning följer.... :o)

2 kommentarer:

Annelie sa...

Ha ha, vilken rolig historia om suggan.
Och du är så himla söt på den där bilden..jag gillar den massor.
Det ska bli så kul att få läsa mera om "Livet på landet".
Och du...det där om att skriva bok var ingen dum idé. :)

Marianne sa...

Jaa, vem vet - det kanske kommer en bok så småningom , en bestseller , ha, ha :o))