11 september 2008

Proj ny gäststuga

Jaha då har vi börjat. Alltså med förarbetet vilket är det tråkigaste av allt. Jag har grävt upp alla blommor. Förresten, alla är för mycket sagt, men det var många av samma sort. Jag menar bl.a .mina liljekonvaljer. En massa av dom fick grannen och resten gräver jag ner i skogen här utanför. Då kan jag med gott samvete gå och plocka äkta trädgårdskonvaljer framåt våren.
Ett par stora tujabuskar fick gå hädan och även en jättestor syrenbuske. För just där de växte måste vi gräva ut för det nya lite större gästhuset.



Det är nivåskillnad som ni ser, och vi har haft slipers som stöd där. Dom ska nu bort för de börjar bli rätt murkna nu. De var också fulla med myror, blä ! I stället ska här muras en riktig mur med lecasten som ska putsas och målas vit.

Men stockarna var jäkligt tunga så R fick hämta motorsågen och dela dom i flera bitar. Annars hade vi inte orkat bära bort dom. Nu är stockarna borta. Vi lastade dom på släpkärran och lämpade av dom på tippen i måndags. Resten av veckan har vi grävt bort buskarna och kört bort en massa jord. I morgon har R sin lediga dag, så då passade jag på att ta ut en semesterdag. Vi hoppas på fint väder så vi kan fortsätta gräva. Och så får jag väl ta lite kort på hur det ser ut framöver. Jag ska visa er sen en skiss över hur jag har tänkt mig att det ska se ut. Än så länge bara drömmer jag om hur det lilla huset ska bli. Men så mycket kan jag säga att det blir ett litet rött hus med vita knutar. En liten farstukvist. Vi hittade en stor platt sten när vi grävde så den ska vi ha som första trappsteg till huset. I fönstren ska jag ha spetsgardiner och mårbackapelargonior. F.ö. ska jag inreda med möbler i ek och tyger i vitt. Vad tror ni om det. Men det är långt till inredningen. Vi tar grovjobbet först.


5 kommentarer:

Annelie sa...

Oj oj här går det undan :) Kul!
I eran takt så står snart lillstugan där färdiginredd och fin :)
Pax för att bo där då!! :)

Marianne sa...

Ja, du har första tjinget, :o))

Vera sa...

Vad spännande, jag ser fram emot bilder.... spetsgardin och mårbackapelargoiner....mys o fint.

Marianne sa...

Vera- Som det känns nu i kroppen efter allt grävande så är det långt bort till själva inredningen. Jo, det kommer bilder så småningom :o)

Marianne sa...

Oj vad ni sliter! Så duktiga! Jag har också sådana där drömmar om hur väggar och golv och planlösningar och möbler ... ska bli i vårt hus som jag drömmer om att bygga i Sverige en vacker dag.

Kul att se bilderna!