14 oktober 2009

Lillstugan forts..

Voila - här är den. Vårt nya lilla gästhus. Den ser inte mycket för världen ut just nu. Fyra väggar och tak. Men jag kan berätta att det gör sig inte av sig själv. Förarbetet är ju alltid värst som dom säger, sen går det av bara farten. För ett par veckor sedan hade vi en liten grävare här som grävde ut för grunden. Och tur var det för det är bara rötter och sten i marken. Samtidigt fyllde vi med singel och lade ut markduk och dränering runt grunden. Sen var det dags för murning av lecasten. Huset kommer att delvis ligga under marknivå, så därav detta merarbete.
Förra veckan hade R semester. Men inte jag. Fy ! Här var det upp tidigt på morgonen, fixa kaffe som skulle räcka hela dagen. På med jobbarkläder. Sen var det hårdköra till mörkret kom.
Han spikade, där går gränsen för vad jag gör. Men att hämta grejer, mäta, hålla och hålla koll på alla mått är jag ganska bra på, he,he. Och kul har vi när vi jobbar. Men i onsdags tröt tålamodet på oss båda. Då skulle vi sätta isolering och vindskydd utifrån. Och det var den enda dagen i veckan som det var fullständig storm ute. Ha,ha, vi hade isolering i hela trädgården. Men skam den som ger sig. Lagom till kvällen hade vi isolerat och pappat hela huset. Isoleringen som blåste omkring i trädgården gillade fåglarna. De var framme hela tiden och plockade upp efter oss. Så nu har de vinterisolerat ochså.
Att sen såga och spika bräder och lock gick av bara farten. Lite på baksidan har vi kvar.
Vi hann även med att förankra ledningar till dusch och toa som skall finnas i huset. På fredag kommer elkillen och byter ut elkabeln vi hade sen tidigare.
Så nu är det bara att fixa ett fönster och en dörr så huset blir tätt. Sen kan vi fortsätta jobba inifrån med golv, väggar , mer isolering osv.
Så nu vet ni vad vi har för oss på kvällar och helger framöver. Vår förhoppning är att jag ska kunna sätta upp gardiner till midsommar nästa år.
Oj, det blev mycket byggsnack här. Jag lovar, jag ska inte terrorisera er med mer detaljer, bara visa hur allt framskrider.

4 kommentarer:

SqZ sa...

Vad ni har jobbat på! Och fin stuga blir det också :-)

Marianne sa...

Men oj! Det är ju redan ett riktigt hus! Vad snabba ni är! Så fint! Då kan vi sitta där och äta de goda bullarna på bilden ovanför när jag kommer : D

Kram!

Marianne sa...

Marianne i Kairo - Jaaaaaa, kom fort :o))

Marianne sa...

SqZ - Nja, jag tycker förståss det går långsamt, men det får jag inte säga högt.