02 december 2009

Recept på min vita glögg

Flera vill ha receptet på min vita glögg så här kommer det. Nej, det är inget
gammalt familjerecept bara nåt jag fastnat för och gjort många gånger.

Det här behövs till ca 2 liter glögg.

2 torkade pomeransskal
2 bitar torkad ingefära
3 bitar hel kanel
1/2 msk hel kryddnejlika
1 msk stött kardemumma
2 dl okryddad sprit
2 dl vitt portvin
2 flaskor torrt vitt vin á 75 cl
3 dl strösocker

- Lägg kryddorna i en burk med lock. Häll på spriten.
Låt stå i rumstemperatur 24 timmar.
- Sila spriten genom ett kaffefilter. Blanda spriten med portvin, vin och strösocker.
- Låt stå ca 3 - 4 dagar.

Vid servering värmer (den får inte koka) jag den med en påse blandade glöggkryddor.
Serveras med russin och mandel efter tycke och smak.

God glögg på er alla.

3 kommentarer:

SqZ sa...

Hur länge håller sig glöggen? Lika länge som saft i kylskåpet?

Marianne sa...

SqZ - Hi,hi - jag vet inte. Den blir aldrig gammal hos oss. Men jag skulle tro ett par månader i alla fall. Det är ju ren sprit i den. Men gör slut på den under vintern och gör ny till nästa år.

SqZ sa...

Jag ska ordna med spritinköpen ikväll :-)