13 januari 2010

Tänker på Haiti

Vi vaknade idag med den hemska nyheten av den stora jordbävningen som inträffat på Haiti. Det är nog lite svårt för oss nordbor att egentligen förstå tragedin som nu har drabbat en massa människor. Vi är ju tack och lov förskonade för stora naturkatastrofer. Och det gör att vi kanske inte alltid är så tacksamma för att vi har det så bra.
Jag kom direkt att tänka på min mamma. Hon säger varje dag `Tänk vad bra jag har det`. Hon sitter i sin servicelägenhet med ständig värk i kroppen. Kan inte gå ut längre. Lever på den absolut lägsta pensionen. Har arbetat i hela sitt liv som bondmora. Uppfostrat fem barn. Blev som barn bortlämnad för att föräldrarna var fattiga. Hon har med andra ord varit med om en hel del som vi inte riktigt kan förstå. Hon säger att hon nu har allt man kan önska sig. Värme, varmt vatten i kranen, mat på bordet. Friska barn och barnbarn och barnbarnsbarn.
Våra tankar går nu till människorna på Haiti.
Snart skall jag gå till mamma och städa hennes lägenhet. Och då kommer hon återigen att säga - Tänk vad bra jag har det. Sånt värmer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, så hemskt på Haiti. Vi pratade härom kvällen hemma om man ska vara nöjd med det man har. Det var en äldre man från sydeuropa på TV. Han hade fiskat och var så nöjd och glad. Vi sa då att han var säkert nöjd med mat för dagen, tak över huvudet,något ombyte och kanske en sup då och då. Tänkvärt!
Kram Siw

Emmama sa...

Ja vilken vidrig katastrof. Att läsa om din mamma värmer, vilken skön inställning!! Kram!

Anonym sa...

Din mamma vet.
Det är nog så, och det är fantastiskt. Och ovanligt.