06 mars 2010

Hålkakor

För ett par dagar sedan sa min gamla mamma. Vet du, jag blev så sugen på gammeldags hålkakor. Sådana som jag alltid bakade förr. Men de finns ju inte att köpa. Jo visst kan man köpa hålkakor sa jag men de smakar inte som dom du gjorde.
När jag sedan började tänka på hålkakor kom det fram en massa minnen om just hålkakor.
De första minnena jag har är från när jag var ca 6 år. Mamma bakade ju jämt bara dessa hålkakor. Jag gillade dom inget särskilt. De var bara goda när de var alldeles nybakade, men efter en dag eller två var de ganska torra.

Jag var ofta hos en kompis på granngården och lekte. Hennes mamma bakade också hålkakor. Jag minns speciellt på vintrarna när vi varit ute och lekt i snön och kom in för att värma oss. Då fick vi varm choklad och smörgås av hennes mamma. Hon värmde några hålkakor på en plåt på vedspisen i köket. De var nog bland de godaste jag ätit då.

Nästa minne är från sista åren i skolan på högstadiet. Vi var några stycken tjejer som hade abonnemang på teatern här i stan. Varje gång innan vi gick på en föreställning började vi med en fika på ett kondis som hette Scandiaterassen. Deras räksmörgåsar bestod av en halv hålkaka fylld med räkor. Den godaste räkmackan i hela världen tyckte vi då.

Sedan gick det en del år. 1976 fick min man och jag efter en del köande tillfälle att köpa tomt i Vikingstad. Där byggde vi en villa. Men vi var inte gjorda av pengar och vi gjorde allt vi kunde för att spara. Då kom hålkakorna in i bilden igen. Vi gjorde allt byggjobb själva med hjälp av släktingar och vänner. Det gick åt massor med fika och mat för att serva dom. Vi investerade i en hushållsassistent. Skitdyr var den. Men jösses vad jag kunde baka. Varje vecka gjorde jag ca 35 hålkakor och ca 200 bullar. Och alla kunde få en paus med lite gott till fikat vilket uppskattades massor.

På den tiden köpte vi ett par gånger om året en halv gris. Vi styckade själva och tog hand om
allt. Så gjorde man förr. Men på en gris finns det en massa fett som inte går att äta. Det fettet smälte jag ned i en gryta. Hällde upp det i burkar och frös ned. Kvar i grytan blev köttrester som kallas vekar. Dom kan man steka tillsammans med stekt potatis och lök. Mums.

Men nu tillbaka till hålkakorna.
Då. -Förr i världen bakade jag dom på det fettet från grisen, vatten,lite salt , jäst och rågmjöl.

Nu. -När jag bakade dessa häromdagen var jag lite lyxig och gjorde degen på hälften vatten,hälften mjölk,och jag har inget grisfett idag så jag tog en klick vanligt margarin. Dessutom hade jag lite brödkryddor i. Fusk skulle mamma säga.
Men jag kan garantera att de föll i smaken hos mamma och även hos oss.

Jag skulle nog kunna skriva en hel roman om just hålkakor och alla minnen jag har runt omkring dom men jag tror jag avstår.

Vem fasen är intresserad av hålkakor i dag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja tycker det var bra morron läsning inann fikat kram bettan

Annelie sa...

hihi..jag säger som du "Mamma bakade ju jämt bara dessa hålkakor. Jag gillade dom inget särskilt."...;oP
Det var därför jag sprang över till Åsa innan skolan och käkade skogaholmsmackor ;)

Unknown sa...

Hålkakor är så goda i alla fall förr som jag kommer ihåg när jag gick på kafé o köpte hålkakor med köttbullar o rödbetssallad så gott o det vill jag uppleva nu igen men vem säljer goda hålkakor vet ni 🎅