04 september 2010

Veteranträff

Vi har blivit med traktorer, he,he. Näe så är det inte. Fast idag har vi blivit riktigt traktorfrälsta. Helst jag som är en riktig bondunge, uppvuxen på landet och lärde mig köra traktor när jag var 12 årDen här lördagen ingår i Östgötadagarna. Det innebär en massa jippon runt omkring i vår bygd.


I Gammalkil där vår son med familj bor anordnades en träff för bl. a. veterantraktorer. Det var inte bara gamla traktorer som visades. Det var allt möjligt gammalt. Det fanns gamla bilar, gamla mopeder, motorcyklar och mycket annat.


Gemenskapen i bygden är helt enorm. Alla verkar känna alla och viljan att ställa upp för varandra känns så naturlig. Det är ett jättestort arbete som ligger bakom den här dagen. Här kunde man köpa korv. Ta en fika, naturligtvis med hembakat. Här fanns diverse hantverk, växter osv.


Förra året hjälpte jag till i korvståndet men i år behövdes det inte så jag gick runt och fotade till deras hemsida istället.



Här kommer ett litet bildprov på vad som hände idag.
Det var de här små rackarna som visade upp sig i dag.





De visade upp sig i bl.a. plöjning. Hm, men hur kör de egentligen. Här var det inte enkelriktat.

Det var som sagt inte bara gamla traktorer som visade upp sig. Det fanns en hel del crom också.







Och blev man trött av att gå omkring för mycket kunde man ju ta en traktortaxi.



Nu börjar paraden. Här kommer Generalens hustru ( vår svärdotter) på en av de gamle i deras traktorfamilj.


Och här kommer sonens svärmor i självaste guldkalven.

Under tiden pågick plogningen. Här är det väl så rakt det kan bli.
Allt avslutades med ett traktorrace. Här gällde det att köra en bana och att kunna backa in i en fålla och sen kunna stanna i en annan fålla. Sonen längst till vänster ställde upp med en av sina guldkalvar men det gick inte som han ville. Jag kan förstå att han var lite stressad. Det är han som är generalen för hela jippot. Och som Lotta (vår sonhustru sa, han är knappt kontaktbar just nu) så förstår vi att han hade annat att tänka på.
Men tack ändå Gammalkil för en underbar dag. Vi kommer igen nästa år.









4 kommentarer:

AnnaKK sa...

Jag är inte så traktorfrälst egentligen, men gamla veterantraktorer är det verkligen nåt visst med! :-) Har en bekant som har en liten samling av sådana, och det är alltid så roligt när man får chansen att kika lite på dem.

Marianne sa...

AnnaKK - Ja även den äldre blir som barn på nytt när de får visa upp sina små älsklingar.

Annelie sa...

Härligt att det blev lyckat även i år!!

AnnaKK sa...

Här har bålgetingarna sitt bo i ett hål i ett dött träd (högstubbe) som står på vår tomt. De har huserat där i kanske 5 år nu, men innan dess hade jag nog aldrig ens sett en bålgeting här. Tycker inte de stör så värst, men jag hoppas förstås att de inte tänker käka upp vårt hus!? 8-X

Blir inte lätt att dammsuga bort dem i från trädet, för det är högre än vad vår dammsugarslang är lång... Men jag kan föreställa mej vilket härligt smatter det var i slangen när ni tog bort boet från ert hus! :-D