10 december 2010

Smörgåstårtan

Jiippii ! Jag hann ta ett kort på tårtan innan vi smakade på den. Så här blev den idag. Jag brukar aldrig komma ihåg hur jag dekorerar dom. Man kan ju variera i det oändliga. Men önskemålet idag var räkor, massor med räkor, lite lax och skinka. Fyllningen idag bestod av hackade kräftstjärtar med hackade ägg och dill blandat med creme fraiche och kesella. Och även en fyllning med hackad gravad lax med pepparrot, creme fraiche och lite majonäs.
Det finns lite kvar till i morgon då nästa gäng med gäster kommer. Och naturligtvis missade jag att fota tårtan till kaffet. Men jag kan berätta att det blev en Budapestrulle. Den är gjord som rulltårta. Består av marängsmet blandad med hackade hasselnötter. Fylld med kakaogrädde blandad med mandarinklyftor och annanas i små bitar. Den blev faktiskt en succé. Får se om jag lyckas fota en bit av den i morgon.
Nu är 85-åringen ganska så trött efter allt idag och jag tror hon redan är på väg att lägga sig. Jag tror jag gör det samma snart. Det har varit en lång dag som började redan före kl 6 i morse med bakandet. Men det känns så bra att kunna glädja sin gamla mamma. Hon var så nöjd och lycklig och då blir jag det också.
Nu ska jag gå på Nobelmiddag... en liten stund.

Hörs.

3 kommentarer:

SqZ sa...

Åh jisses vilken smörgåstårta! Bilden får det att vattnas rejält i munnen :-)

Annelie sa...

Oj oj, det där ser riktigt gott ut!! Förstår att både du och mormor är trött efter en sån här dag, men jag tror ni båda somnar med ett leende och är nöjda över dagen :)

AnnaKK sa...

Den där smörgåstårtan skulle man verkligen itte tackat nej till en smakbit av! SLURP!!!

Härligt att din mamma blev så nöjd med sitt kalas - då är det värt allt jobb man lägger ner, många gånger om t o m! :-)

Imorgon har jag och dottern planerat att julbaka ihop, och idag var jag och köpte sånt där "super"-mjöl som du tipsade om för ett tag sen. Ska bli spännande att testa det!