12 januari 2011

Spår i snön

Nu får det f--n i mig vara slut på allt snöande. Visst, det är så himla vackert att se på. Men när man bor på landet innebär det en massa oro för nedisade tak och så tror man att man ska få ryggskott så fort man ser en snöflinga. För att inte tala om den förädiska isen som ligger där och lurar under nysnön.


Men det finns de som har det värre i snön. Jag tänker på allt vilt ute i skogen. De har det kämpigt just nu. Vi har varje natt besök av rådjur som krafsat i snön och letar efter minsta lilla att äta. Tyvärr kan vi som bor med grannar runt omkring inte mata dom men ute i landsbygden ser vi massor med ställen där bönderna lägger ut foder till dom stackarna. Min bror som är lantbrukare kör varje dag upp en stor bale med hö eller ensilage till skogsdungen. Då håller dom sig där och behöver inte vandra omkring i all den djupa snön.

En annan sak jag funderat över är , vart har alla småfåglar tagit vägen. Vi har bara enstaka mesar just nu vid fågelbordet. Samma sak är det hos våra grannar. Vi har ju läst om fåglar som fallit döda ned från himlen. Några döda fåglar har jag i alla fall inte sett men man undrar förståss..

2 kommentarer:

SqZ sa...

Det här töandet och återfrusandet gör verkligen att det är ett äventyr att gå utanför dörren.

Maria Talik förskollärare sa...

Hej har visat din fina bild med rådjursspår för mina förskolebarn.
Tack Maria Talik i Knäred Halland