06 februari 2011

Vinterfiske

Det är söndag. Solen skiner efter en regnig Lördag. Det är ca 1gr kallt. Klockan är 11.oo. Vi packar ryggsäcken med mackor och kaffe och går ut på sjön. Men på sjön blåser det nästan alltid. Och det gör det idag också. Så det blir att sätta sig med ryggen mot blåsten och då kan vi inte njuta av solen som kommer in från sidan. Men man vänjer sig mot blåsten. Vi pratar med skridskoåkare som kommer förbi. Träffar en f.d. granne som kommer på skridskor och är nyfiken på hur det nu är här ute på udden. Nu har vi borrat en massa hål men firrarna är lite slöa så

vi tar en fikapaus. Vi tar oss upp på land och sätter oss på en brygga, i lä och med solen i fejset. Skönt!. Under tiden får pimpelspönen ligga kvar i vattnet. Vi har koll på om det nappar.

Efter lite fika kommer krafterna tillbaka. Vid nästa hål jag borrade hade jag nog kunnat sitta kvar än, det nappade hela tiden.


Men vinden och kylan gjorde att det nog var dags att gå hem. Min fångst stannade i dag på 110 aborrar (små men ändå aborrar). Det blev mitt nya rekord. Gubben min fick 35 st , även det rekord för honom. Så nu undrar jag vad priset för mesta fångsten är. Det ser jag fram mot. Just nu känner jag mig ganska ohotad, he,he.

2 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Vad mysigt, en fisketur på isen. Säger jag som är tveksam till att gå ut på is..hihi. Men de ser mysigt ut och jag har gjort de, gått på isen alltså, dock aldrig fiskat på den, eller under den.
Men vi fiskar mycket när vattenet är öppet. Fiske är avkopplande o rofullt. Men is o jag är inte någon bra kombination, åka lite skridskor nära land...ja de e okey. "fegistant"
Kramiz

Annelie sa...

Haha...när farsan äntligen får så många så slår du till med 110 st!!! Haha...det är nog svårslaget även för dig, men nu har du något att sträva efter ;)