26 februari 2011

Sportlov hos farmor

Så var det slut för den här gången. Jag har haft T och F här ett par dagar. Det blev ett riktigt vintrigt sportlov i år också. Här finns gott om snö och hela sjön är täckt med tjock is.




En grannfru som också är farmor hade sina barnbarn här samtidigt. Ungarna älskar att åka skridskor så vi träffades på sjön fullastade med varm choklad och mackor. Sjön är täckt med snö men vi har gott om snälla grannar så här kom lekpappan C med sin lilla traktor och plogade upp en stor bana. Höjdpunkten var när de fick tolka efter traktorn, det var riktigt riktigt kul.


Och naturligtvis måste man gå på upptäcksfärd. Långt ut på andra sidan viken finns ett berg som var nästan helt täckt med is. Att bryta loss några riktigt stora istappar var inte så svårt. Det svåra var att bära dom till oss och visa. Efter några timmar på sjön var det dags att värma sig lite inomhus innan nästa jippo.

Jag tände en eldkorg som höll oss varma och lite senare grillade vi korv på den. Under tiden lekte och busade tjejerna för fullt i snöhögarna. Att få med dom båda på kort och då helst med framsidan mot kameran var stört omöjligt. Det var helt enkelt för mycket spring i benen. Det hann bli riktigt mörkt innan vi packade ihop och gick in i stugvärmen. Behöver jag säga att det var absolut inga problem med att natta dom på kvällen. Nej, lilla F somnade mitt i godnattsagan och T slocknade innan jag hann säga natti,natti. Men morgonen efter var det full rulle igen. Vi tillbringade åter en dag på sjön. Den här gången tog vi med spritkök och kokte korven vilket var lika uppskattat. På kvällen kom mamma Lotta och hämtade dom och jag tror nog att de somnade lika lätt då. Jag gjorde det i alla fall.

4 kommentarer:

Annelie sa...

Kan tänka mig att de hade mycket roligt med så där mycket äventyr! :)

Lotta sa...

Det ser riktigt härligt och sportigt ut, tycker jag!

AnnaKK sa...

Vilka härliga dagar ni verkar ha haft! Intensiva, men så-å-å roliga också. :-)

Lotta sa...

Hej!
Nu har jag lagt upp en bild på min mormors Leo på min blogg :-)

Trevlig helg!