07 september 2012

Historien om Hälge

Häromdagen gjorde vi en rensning i förrådet. En hel del skulle förpassas till återvinningen. Bl.a. hittade vi våra gamla slalomskidor och tillhörande pjäxor. De har påminnt oss om alla härliga vintersemestrar som vi har tillbringat i Alperna. Men nu bestämde vi oss för att kasta dom. De har liksom gjort sitt nu och vi har gjort vårt i slalombacken. R kan inte åka skidor mer med sitt utbytta knä. Och snart är det dags att byta ut det andra knäet. Om jag får för mig om att ta en sväng i backen så får jag väl hyra skidor nu.

Men ett minne från den tiden kan vi inte göra oss av med. Nämligen älgen Hälge. Han har sin givna plats i soffhörnan. Jag tror det var någon av de första gångerna vi åkte i slutet av 80-talet som han blev en i familjen.
Vi bilade alltid och tog nattbåten mellan Göteborg och Kiel. På båten fanns det en turistshop och där var fullt med tyskar som valde och vrakade bland allt vad älgprodukter hette. Och då fick vi syn på honom, han hängde i ett snöre och såg så ensam och lessen ut. Djurvän som man är så räddade vi honom naturligtvis från tyskarna.
Nu sitter han som sagt i soffhörnet och håller oss sällskap. Lite luggsliten är han allt efter så många år där och med många kramar från barn och barnbarn.

Med den lilla historien vill Hälge och jag önska er En riktigt Trevlig Helg

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig hälg(e) :)

Annelie sa...

Trevlig (h)Älg!! :)

AnnaKK sa...

Så söt liten Hälge-historia. :-)

Jag har aldrig nånsin stått på ett par slalomskidor, så det är väl hög tid nu om det alls ska bli av i det här livet. Kan ju dock vara det sista man gör, så jag får väl erkänna att jag tvekar en aning! Me-e-e-en... Syrran har precis köpt en andelslägenhet i Härjedalen, med nyttjanderätt bland annat vecka 4, och det lockar faktiskt att hänga med henne dit då! :-D