23 januari 2013

Fortsättning vid fågelbordet

Fågelhuset är fortfarande inte lagat. Men vi satte ner det i en snöhög och som tur är har både småfåglar och vår lille ekorre hittat dit.
I går kväll höll vi utkik efter våra sabotörer. Men inget hände , förrän jag just hade satt på potatisen på spisen. Då kikade jag ut genom köksfönstret, och vad fick jag se då. Jo en väldans stor dovhjort. Alltså hans enorma skovelformade horn gick inte att ta miste på.
Där stod han lugnt och stilla och slickade i sig en massa solrosfrön som hamnat på snön. Men då helt plötsligt kommer det en liten harpalt skuttande upp på gången från sjön. Gissa om han blev både rädd och förvånad när han fick se hjorten. Han stampade med fötterna och sen bar det av genom snön bakom huset.
Och vipps kom han tillbaka från framsidan där han kunde se hjorten bättre. Han skuttade sakta fram mot maten och både han och hjorten verkade inte ha nåt agg mot varandra så de tuggade i sig vad dom hittade.
I kväll har det än så länge inte hänt nåt vid fågelbordet men vi får väl se framåt kvällen.
Idag gick jag som vanligt en sväng runt udden här. Jag tog med kameran för att jag kanske skulle få till det där fotot på kronhjortarna, men det enda jag såg var var det här rådjuret. De är så vanliga här nu så de tillhör nästan vardagen.
Hur gick det då med potatisen. Jo den blev väldigt, väldigt överkokt. Så det blev potatismos tillsammans med fisken i matlådan.

2 kommentarer:

Annelie sa...

Haha..du borde döpa om din blogg från Livet på landet till Action på landet :) Det händer ju massor spännande grejjer!

Annelie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.