12 januari 2013

I morgon är det Knut - Då ska julen ut

Nu blev jag så där nostalgisk igen som jag oftast blir runt juletid.
När jag tidigare idag var och hälsade på hos mamma, som jag alltid gör varje dag. Kom vi att prata om gamla tider. Det gillar hon. Men minnet sviker en hel del ibland så jag får påminna henne. Det här minnet från förr berättade jag för henne och hon log men jag vet inte om hon förstod. Men hon blev glad, och det är huvudsaken.

När det gäller att julen ska kastas ut har jag ett alldeles speciellt minne från det jag var 6 eller 7 år.

Min närmaste och bästa lekkamrat bodde på en gård nära oss. Hennes föräldrar var allt annat än rika. Men de bjöd in några av oss ungar som fanns i närheten. De hade en julgran inne i vardagsrummet. Den ställdes mitt i rummet så vi kunde dansa runt den. Och det gjorde vi. Det var Tomtenissar hit och Tomtenissar dit. Gud vad kul vi hade. Och till råga på allt fick vi en liten men välment godispåse efteråt.

Nej, nåt Mariannegodis fanns inte då.  Jag vill minnas att i påsen fanns endast det som inte kunde köpas. Det var hemmakokta kola, pepparkakor och kanske nåt juläpple från trädgården.

Det som påminner mig mest av tiden där är att en av mina bröder har haft tillfälle att köpa gården. Och där bor han nu  med fru och tre barn.
Tänk att få komma dit nu och kunna minnas hur kul vi hade det, min kompis och jag.
Vi hade en hel del hyss för oss, men det får jag berätta om en annan dag.

Trevlig Knut på Er Allihopa

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är en sådan där som gärna låter julstjärnan hänga minst en månad extra i fönstret men den här julen fick jag packa ner allt extra tidigt. Tur att jag har en stjärna på jobbet också :-)