20 februari 2014

Ssssch - stör ej


Nu är jag äntligen ute på linjen igen. Det har varit en massa dagar med både hjärnblödning och magsår här. Det känns så i alla fall även om det inte har varit så illa egentligen.

Det började med att min gamla ( ca 8 år)  dator började krångla så jag bestämde mig för att köpa en ny. Och då skulle det bli en laptop, trådlös förståss.  En sådan införskaffades och en rauter för det trådlösa. Lycklig i hågen for vi hem och skulle installera. Jag som är så långt från tekniknörd man kan komma hade naturligtvis tagit hjälp av våran Linus (barnbarn), som är en riktig hejare på allt det här med data.
Men se det gick inte alls att få igång nåt. Det slutade med att vi lämnade tillbaka rautern som det visade sig vara fel på. Jag köper en ny. Linus är upptagen. Jag får hjälp av sonen efter ytterligare några dagar. Vi får igång den nya datorn men har den gamla kvar också. Herregud, allt måste ju föras över till den nya. Det fixade jag på ett par dagar.

Vad händer då.  Jo, modemet till telefonledningen lägger av helt. Skit också. Vi testar med ett annat men det funkar bara inte. I helgen som var fick vi inte tag i kundtjänst på det bolag vi har bredbandet på så det var bara att vänta till måndagen. Då fick jag äntligen kontakt med dom och dom lovade skicka ett nytt modem och som jag sa , jag vill även ha alla lösenord, ip-nr och så vidare för att göra uppkopplingen. Modemet kom dagen efter. Det var snabbt tyckte jag. Men alla nr saknades.
Så jag ringde upp igen. Snacka om att sitta i telefonkö. Jag hann med både en och två koppar kaffe under tiden. Men till sist svarade en kille ( han var jättetrevlig) och han kunde inte förstå att det inte funkade. Allt såg bra ut från dom. Efter att ha kontrollerat med div kollegor så fick jag till slut lots om hur jag skulle göra i datorn. De hade helt enkelt inte aktiverat mig med de nya numren och det nya modemet. Konstigt  tyckte jag. Jag har trots allt varit kund hos dom med både bredband och fast telefoni i 8 år. Men nu funkar det , tack och lov.

Jag har även köpt en ny dator till gubben min, för nu är den gamla stationära på väg till tippen.

Våra nya datorer har Windows 8 i sig och det är för mig nytt så just nu sitter jag här och sliter mitt hår för att hitta allt det viktigaste. Att hantera fotona är för mig en gåta. Men det löser sig nog, bara jag får läsa på lite.



4 kommentarer:

Annelie sa...

Skönt att du fått igång allt nu! Att hitta och lära sig datorn kommer med tiden, det fixar du lätt :)

Marianne sa...

Annelie.
Ja, här finns en massa kul grejer att nyttja. Har lite problem med fotohanteringen men jag har inte hittat alla genvägar än.

TantGlad sa...

God morgon!
Hoppas det går bra bara du får läsa på lite.
Ha nu en riktig skön fredag!

AnnaKK sa...

Uuuh! Det där med att byta dator och försöka få igång all teknik igen är INTE roligt - ytterst sällan att det funkar direkt som man vill... <:-I Skönt iallafall att du HAR fått igång allt igen nu!

Och hoppas att det inte blir nya hjärnblödningskänningar på grund av Windows 8!? <:-) Jag tycker det systemet är så urbota dumt att det borde förbjudas... (Hrmpf!!)

Önskar dej en trevlig fredag och helg!!! :-)