04 februari 2014

Lite från förr

Jag måste erkänna att jag inte är nån bokmal. Förr hade jag alltid en eller flera böcker på gång. Men nu har jag lagt böckerna på vänt. Jag vet inte varför. Men det har kanske att göra med att jag inte har kunnat koppla av under de här åren jag haft min mamma så nära och hela tiden varit på helspänn.

Men nu har jag fått låna en gammal bok av sonen. Och den har jag haft mycket nöje av. En del känner jag igen från förr, på hur livet på landet var. Trots att jag inte är såååå himla gammal som boken.

Vi som har sjön nära och även har tillbringat många kilometer på långfärdsskridskor kunde väl inte ana att det var så noga med våra skridskor.

Här kommer ett citat ur Iduns lilla hjälpreda från 1900.

 
 Om man vill behålla sina skridskor blanka och fria från rost, måste man också behandla dom rätt. Äfven om man följande dag , eller till och med några timmar senare ämnar begagna skridsorna, får man ej vårdslöst kasta dom på en bänk eller i en vrå, utan de skola aftorkas och ordentligt upphängas på en krok i tambur eller skåp mellan hvarje gång de begagnas. Och när våren kommer och skridskoisen är slut , böra skridskorna, väl rengjorda skuras med litet krita och sedan inlindas i oljadt papper, eller ock  gnidas med fläsksvål och sedan inviras i papper, innan de lägges undan.

Eftersom det inte är aktuellt för oss att ta fram några skridskor än  så får de hänga kvar på sin spik i förrådet. Rengjorda är de , dock inte med nån fläsksvål.

Nu ska jag packa ned badkläder och åka till simhallen. I brist på annan motion får det bli några meters motionsim där. Gött !!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Det har varit dåligt med fläsksvålsbehandlingar av mina skridskor också :-)

AnnaKK sa...

Såna där gamla husmorsknep mm är jättekul att läsa! Och vissa är ju mycket användbara än idag, om än kanske inte detta... :-) Fast det skulle inte förvåna mej om det skofett (inhandlat på burk) som vi använder till våra dojjor faktiskt är gjort av bland annat fläsksvålar!? :-D