12 oktober 2008

Läsarundersökning

Jag är bara tvungen att svara min bloggkompis Marianne i Kairo.

1. Vad pysslar du med om dagarna?
2. Hur länge har du läst min blogg?
3. Känner vi varandra (hur) och har vi träffats?
4. Vilken är den bästa boken du läst i år?
5. Din favoritlåt eller favoritmat eller favorit-någonting-annat just nu?
6. Vilken är din favoritblogg?
7. Önska något. Vad som helst!

Det här blir inte lätt. Jag känner att jag ligger lite efter i den kulturella världen. Kan det bero på tidsbrist eller ?!. Men skam den som ger sig. Så här blir mitt svar.

1. Sitter på ett orderkontor och har ansvar för att våra kunder får sina produkter i rätt tid. Det rör sig om kranar och ventiler till all världens pappersbruk. Behöver jag säga att jag aldrig får ett tack för hjälpen, nääe men när det strular så vet dom var jag är.
2. Sedan i våras tror jag. Jag blev lite nyfiken på vem Marianne (min namne) i Kairo var.
3. Vi känner bara varandra genom bloggen. Men ibland känns det som om vi har en massa gemensamt. Det vore faktiskt kul att träffa henne nån gång. Just nu skojar jag med henne om att när hon sytt gardinerna färdigt kommer jag. (önsketänkande :o))
4. Ha,ha - den här frågan bävade jag över. Jag har bara läst sagor för våra barnbarn i år. Men bokhyllan är full av böcker. Och jag bara väntar på lite lugn o ro för att ta mig an dom.
5. Favvo - nånting?? Jag är allätare men när jag hör Norska Maria så drar jag upp volymen till max. Favvomat just nu är nog pasta med skaldjur. F.ö är min favvo årstid nu, dvs, hösten. Men det har jag nog glömt till våren hi,hi.
6. Jag kan/vill inte utpeka nån särskild blogg. Jag har några stycken jag varje dag tittar in till och
en av dom är förståss Marianne i Kairo.
7. Jag önskar av allt mitt hjärta att mamma blir så bra så hon kan få ett eget litet boende, fast med hemhjälp. Det här med sjukhusvistelse så lång tid tar musten av oss alla.

1 kommentar:

Marianne sa...

... i Kairo:

KUL! Vilken var den bästa barnboken då?

Eftersom jag inte svarade på frågorna själv kan jag ju göra det här hos dig:

1. Jag kokar kaffe på morgonen och dricker den första koppen i sängen, annars vaknar jag inte. Sedan vill jag helst äta frukost vid datorn och läsa bloggar. Vill helst inte prata för mycket innan jag har fått i mig kaffekopp nummer två. Sedan översätter jag. Kan ännu inte avslöja vilken författare jag har börjat jobba med och som just nu slukar massor av tid, men snart hoppas jag. Sedan är det ju mat som ska lagas och lite allmänt pyssel här hemma. Katterna ska matas, både de här inne och de där ute. Skrållan ska ha sällskap när hon äter torrfoder, och då får jag snällt följa med.

2. Vet inte. Sedan du började kommentera hos mig i alla fall. För det var så jag hittade hit. Några månader, början av sommaren tror jag.

3. Nej och ja! För man delar ju med sig av tankar och livet på bloggen, så delvis känner man redan varandra känns det som. Hoppas vi får träffas IRL snart också!

4. Tre stycken: Alaa Al Aswany - The Yacoubian Building, finns nu på svenska. Husseinis Flyga drake och Ahdaf Soueif - The Map of Love.

5. Färsk mangojuice som ska bestå av en färsk mango som har körts i mixern eller mosats bara lite grann, så att det finns bitar kvar som fastnar i sugröret så man får bubbla ut dem igen och sedan äta upp dem. Inget vatten, socker eller annat tjafs.

6. Det är ganska många. Jag har tre listor: Varje dag, rätt ofta och bara ibland. Du finns med på min varje dag. Tyvärr hinner jag inte ens med min varje-dag-lista just nu.

7. Att din mamma blir bra så att hon kan flytta till sitt eget, även om det är med hemvård. Och att myrorna går i ide snart. Myggorna också för nu ikväll har de ätit upp mina ben.