30 januari 2014

Allt om inget

I dag är en sån där dag när inget särskilt händer. Ja, förutom snön och blåsten förståss. Tänk att vårt väder alltid är ett samtalsämne när man inte har nåt annat att tala om. Sån är jag också.

Så jag kan berätta att jag redan kl 8 i morse greppade snöskyffeln och banade väg ut för att kunna hämta tidningen. Då hade jag redan ätit frukost och när den är klar MÅSTE man bara ha tidningen på bordet. Normalt hämtar jag tidningen det första jag gör när jag vaknar, men nu är det mörkt ute och jag vill gärna inte stöta på hjortarna så jag väntar tills det blir lite ljusare. Jag kan ju nämna att vi inte har tidningen alldeles utanför huset, utan vi har en gemensam plats ca 100 meter härifrån där alla post och tidningslådor är samlade.
I går kom dom som vanligt, våra hjortar. De kom ganska tidigt. Omkr tre-snåret så det var inte mörkt. Det var fem stycken igår. Det är alltid de stora tjurarna som går först. Förresten, jag kan nämna att det bara är tjurar (eller kallas de bockar ?) som kommer. När de hade slickat i sig det mesta av solrosfrönen och sen gått vidare så kom den här lille hjortkalven. Samtidigt kom två små rådjurskid ( årsgamla tror jag) . Det var första gången jag såg dom tillsammans, men det slutade med att hjortkalven sprang iväg och rådjuren fick ta de allra sista gobitarna.

Den där städdillen har avtagit lite, men idag gav jag mig på några lådor med våra underkläder. Så nu ligger det två stora påsar med gamla urtvättade kalsingar och trosor som ska till tippen. När jag kom till strumplådan så var det samma där. Udda par och urtvättade strumpor hamnade också i en påse till tippen. Jag fick lite dåligt samvete för att vi (jag) inte har bättre koll på vad som finns i lådorna. Men jag hoppas verkligen att jag inte är ensam om detta.

I kväll är det fredag för vår del då gubben min har sin lediga dag i morgon. Så nu ska jag fixa ett par räkmackor till kvällen. Det har liksom blivit en tradition på fredagar (fast det är torsdag).

I morgon väntar nya äventyr.  Det återkommer jag om. Men jag kan redan nu säga att vi ska mysa alldeles ensamna men våra två barnbarn. Tjejerna gillar fredagsmys så det blir både tacos och ostbågar.

Som sagt, det här blev en massa pladder om ingenting. Och nu ska jag ta itu med de här räkmackorna jag lovat.

Ha de bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Schrimp Friday :-) Jag har kompisar som gjort Schrimp Monday till en tradition. Jag skulle kunna äta räkor varje dag!

AnnaKK sa...

Oj, vad jag plötsligt blev sugen på räckmackor!! 8-)~

Och hoppas att ni hade riktigt trevligt fredagsmys två kvällar i rad - den som orkar mysa mer kan ju tex sätta sej framför tv:n och kolla in melodifestivalen ikväll. ;-)

Det ska nog inte jag göra - tycker det har blivit så segt på senare år med alla dessa delfinaler hit och dit...

Det hör nog inte till vanligheterna att hjortar och rådjur går tillsammans, tror jag!? Kul att du fick bild på dem! :-)