11 maj 2008

Sommar - sommar - sommar

Tänk att vi har ett så underbart väder redan nu i början av Maj. Det är inte klokt egentligen. Vart tog våren vägen. För bara ett par veckor sedan hade vi fortfarande motorvärmare på i bilen när vi skulle till jobbet. Annars hade vi fått skrapa is på rutorna. Nu ligger motorvärmare, isskrapor, snöskyfflar, vinterkläder osv. nedpackat förhoppningsvis länge, länge.



Syrenhäcken har börjat blomma och liljekonvaljerna är på g. Dom blommorna förknippar jag med skolavslutningen. Och den är inte förrän om en månad. Så då får man väl plocka midsommarblomster istället. Om nu de finns kvar. Nåja, det är visst lite sämre väder på gång så det kanske stannar upp lite. Och så hoppas man ju att det ska finnas lite värme kvar till semestern.



Och så måste jag bara visa vårt äppleträd. Dvs det är bara ett prydnadsträd. Tror det heter paradisäpple. De är stenhårda. Inte ens rådjuren äter dom. Men de är så vackra på hösten.



I förra veckan köpte jag bl.a lite blommor till mina amplar. I år köpte jag blommor som gick i rosa. Det kanske inte var så bra med tanke på att vårt lilla hus är rödfärgat. Men mot den blå dörren och våra blå markiser kanske det inte blev så tokigt. Eller vad tycker ni.
Som jag skrev om tidigare gjorde jag årets första paj igår. Jag har alltid gjort vanlig smulpaj men så hittade jag ett recept i ett reklamblad och det var en riktig höjdare. Det är så himla enkelt att göra så håll tillgodo.

Rabarberpaj. ca 4 port.
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
rabarber i ca 2 cm tjocka bitar ( eller annan frukt)
smör eller margarin
pärlsocker
Smörj en form och strö med strömjöl
Vispa ägg och socker
Blanda i mjölet
Häll smeten i formen och täck med rabarber
Lägg på tunna skivor av smör eller margarin
Strö över med pärlsocker
Grädda i ugn 225 gr ca 30 minuter

Ät den ljummen med vaniljglass.

Men nu är det Söndagkväll och klockan ringer 05.15 i morgon bitti så det är bara att förbereda ett par matlådor, det får bli rester efter grillen ikväll. Och så säga godnatt tidigt. Tyvärr. Skulle så gärna vilja njuta av de här sköna kvällarna. Men jag säger om det som om allt annat. Det får jag göra när jag blir pensionär :o)) Ha,ha då kommer jag att ha hur mycket som helst att göra.
Ha de gött där ute :o))
/Marianne






5 kommentarer:

Annelie sa...

Härliga bilder, det bara lyser sommar om dom :)
Jag tycker det blev fint med rosa blommor, det passar ju till trädet också :)

Marianne sa...

Hi,hi - de hade ju blivit bättre om du fotat dom förståss. Men nu har jag bestämt mig att köpa en bättre kamera. Det här med foton är ju himla kul och man är väl aldrig för gammal för att lära nåt nytt eller ??!!
/Momorazzi :o))

Annelie sa...

Åh vad kul!! Tycker att du gör helt rätt, det är aldrig för sent att lära sig nåt nytt :)

Marianne sa...

TACK! Receptet är sparat och printat. 2 dl vetemjöl har jag ju, och päron. Kanske ska försöka mig på en päronpaj i dag.

Jag tycker att det blev fint med rosa blommor i amplarna. Både mot det röda och det blå. Och vilka vackra syrener och äppelblommor!

Anonym sa...

hahahaha
"Inte ens rådjuren äter dom."
Du är ju för rolig! :o)))

Jag tycker det blir perfekt med rosa blommor till ditt röda hus. Rött och rosa är läckert ihop. :o))

Jag har också ett rött litet hus (sommarstugan) med vita knutar och gröna dörrar. Och jag tänkte köpa lite rosa grejs här och där.. typ dynor och annat smågrejs. Det blir väl fint? :o))
/Eva