03 februari 2010

Frukost vid fågelbordet

Koltrasten är morgonpigg, de sitter där ute i mörkret och väntar på frukost. I dag var även jag morgonpigg och tur var det. Jag såg absolut ingenting för all snö som kommit inatt förutan alla koltrastar som förtvivlat letade efter fågelbordet. Efter en snabb kopp kaffe gav jag mig ut med snöskyffeln. Det tog mig en timme att komma fram till fåglarna så de äntligen kunde få lite mat. Deras frukost består av äpplen, solrosfrön, hampafrön, nötter och talgbollar.
Efter ytterligare en timmes snöskottning fick jag fram soptunnan. Det är sophämtning här i dag. Och vi hade tur, sopbilen kunde köra fram till oss men våra grannar lite längre ut på udden blev utan sophämtning idag. Det var för mycket snö helt enkelt så de vågade inte köra längre.
Nu har snöandet börjat avta så i eftermiddag blir det till att skotta fram det sista. Jag vet att gubben min har haft nog med snö efter en dag på jobbet. Att jobba som bilprovare och stå under snöiga bilar och få is och snöklumpar i nacken hela tiden är ju inget vidare. Så jag tycker faktiskt lite synd om honom. Därför ger jag mig på snön själv även om det inte är nåt kvinnogöra direkt. Men visst ger det bra motion för en lat hemmafru.

3 kommentarer:

SqZ sa...

Det verkar som om det snöat mycket mer hos er de senaste dagarna. Ta det lugnt med sköskoveln!

marina verde sa...

jaaa, jag fick leka "hitta bilen under snö" jag oxå, imorse...:)

Marianne sa...

SqZ - Ja, det är helt otroligt. Jag kommer knappast ihåg när vi hade så mycket snö senast. Och jag är faktiskt fortfarande kompis med snöskoveln, tro det eller ej.

Marina - Hej, vad kul att du hittat hit. Jag tänkte faktiskt på dig i morse. Trodde nog inte att du skulle ta dig till jobbet. Roger sa att det var oplogat på stora vägen när han åkte och att det låg både en buss och en bil i diket. Hoppas du hittar hit igen.