20 februari 2010

Nu får det vara nog

Jag hade lovat mig själv att inte göra nåt mer inlägg med snö. Men skit också - allt runt omkring oss handlar bara om detta infernaliska snöande. I går skottade jag bort ytterligare 1 dm . Det var fint i ca en timme. Sen började eländet igen. Så nu törs jag inte lova nåt längre.







Men idag slapp jag skottandet. Gubben min är lite längre så han kan slänga iväg snön. Mina armar räcker inte till att komma över högarna med snö.

Det började snöa här till Lucia och sedan dess har det bara fortsatt. Inte en enda dag med plusgrader har vi haft så all snö ligger kvar. Jo förresten, på julafton var det lite,lite tö så vi kunde göra några snölycktor som vi tände på kvällen. Ljusen i dom ligger just nu under ca 70 cm snö. Kanske vi hittar resterna till midsommar. Fy alltså, jag bara undrar hur det blir när det väl börjar töa. Men vi har det bra i alla fall. Jag tänker massor på dom som fått sina tak inrasade. Och då mest på ladugårdar med djur som drabbas. Hörde på nyheterna i morse att en sportarena rasat in efter en utställning med ca 1000 kaniner. Kaninerna är kvar och ingen kan gå in p.g. av ytterligare rasrisk. Så inte ska jag gnälla inte. Skäms på mig.

När det är skitväder ute gillar jag att värma upp ugnen och baka nåt gott. I dag blev det helt vanliga russinmuffins. Jag tog med en påse och pulsade ned till mamma så hon fick smaka. Och jag fick godkännt i dag också, he,he.


Våra små gäster vid fågelbordet gillar inte heller det här snöandet. I morse var alla matställen totalt täckta av snö. Så det var bara att skotta rent och fylla på matbordet. Det går åt massor. Koltrastarna får äpplen skurna i bitar. Domherrar, stenknäckar, nötväckor , blåmesar och talgoxar gillar hampafrön och talgbollar. Och så en himla massa solrosfrön förståss.


Jag behöver väl inte säga att SMHI spår ännu mera snö i nästa vecka. Näe, just det. Så det dröjer nog ett tag till innan man kan fota något annat än snö.

Var ni än befinner er, i sol eller snö så hoppas jag ni får en trevlig Lördagkväll.





2 kommentarer:

Annelie sa...

Mysigt!! ;)
Men jag tänker på rasade tak också, och dom som får problem pga all snö..då är det ju givetvis inte mysigt :( Men jag har gjort som du..bakat. Det blev en banankaka som vi mumsat på till en film på eftermiddagen :) Och skottat har jag också gjort, även på baksidan för det var snö ända upp över golvkanten.
Funderade ett tag på att skotta gångar på baksidan och låta katterna springa där..hihi..jag menar, de skulle ju inte kunna smita nånstans fast jag tror inte de hade velat gå ut idag ;o)
I morgon ska jag skotta fram bilen :)

Marianne sa...

Ja, skotta upp några små gångar så kissarna kan gå ut. De tycker nog det är både läskigt och kul. Och ta med kameran för du kan nog få jättekul bilder på dom då.
Vi har jättekul med grannens katt. Vi ser inte honom och han ser inte oss när han kommer i våra uppskottade gångar. Och vem som blir räddast när vi ser varandra vet jag inte. Vi hoppar högt båda två.