09 juni 2010

Matlådor

Jag har funderat lite om vad folk äter mitt på dagen. En del hoppar över frukosten, vilket inte är bra. Vad det beror på att man inte känner hunger på morgonen vet jag inte. När man sovit förhoppningsvis 8 timmar borde man känna lite hunger. Eller är det så att man inte har sovit 8 timmar. Och eftersom man sovit mindre så kanske man stoppar i sig nåt smaskigt innan man somnar. Jag vill inte vara nån moraltant men med normala matvaonor mår man ganska bra. Det är vad jag har lärt mig.

Jag vaknar och känner att jag måste få frukost innan jag överhuvudtaget kan börja tänka klart. Det har blivit ett bekymmer för mig. Kan ha att göra med att jag har lågt blodtryckt. För det bästa med att vakna och höra fågelsågen kl 5 är att ta på sig joggingskorna och ge sig ut i den orörda naturen. Jag tar en liten kopp te och ett kex. Då mår magen bra och jag kan ge mig ut på en promenad.

Men det var inte det jag tänkte skriva om, det var matlådor.


Eftersom gubben min jobbar fortfarande så vill han ha matlåda med sig varje dag. Lunchen är kort så det finns inte tid att ´äta ute´. Därför fortsätter jag med att göra matlådor. På så vis får jag också en matlåda klar att sätta in i micron . Gör man en kan man likagärna göra två.

I kväll blev det panerad fisk med färskpotatis och räksås. Och naturligtvis får han en bytta med sallad och ett stekt ägg till frukostmackan varje dag.

2 kommentarer:

AnnaKK sa...

Nä, utan frukost skulle jag nog inte överleva ens till lunch! 8-X

Maken har i alla år bara haft mackor med sej till jobbet - han kör skogsmaskin och har inte tillgång till vare sej restauranger eller microvågsugn, så det är i stort sett enda alternativet. Och så äter vi lagad middag hemma varje kväll istället.

Sonen däremot har ju nu börjat jobba på en bilverkstad i en tätort, och han har en timmes lunchrast. Han skulle med andra ord mycket väl kunna äta bra mat ute iallafall några dar i veckan. Men i hans värld är ute-mat en pizza eller hamburgare... <:-I Så jag funderar faktiskt på om det skulle gå att få honom till att börja med lunchlåda - kanske!? Precis som jag är han nämligen inte så jätteförtjust i "mack-dieten"...

Freedomtravel sa...

Det kanske har med blodtrycket att göra? Bra, då har jag en förklaring ;) Jag har lågt blodtryck och vaknar alltid på morgnarna av att jag är SJUKT hungrig. Jag kan inte ens sova ut på helgen, för jag är så MORGONHUNGRIG!
Förstår inte alls hur folk kan hoppa över frukosten...
;)