24 november 2010

En inte helt vanlig dag

Så här kan en dag se ut på landet där vi bor.
Kl 05.15 - Gubben min går upp. Jag vaknar alltid då men somnar för det mesta om. I dag gick det inte att somna om så det var bara att gå upp och försiktigt titta ut. Jodå, det låg ett tjockt snötäcke över över allt.
Kl 07.30 - Jag har fått frukost i mig och tidningen är läst. Då ringer telefonen. Det är mamma. Jag vill att du kommer hit nu för jag har ramlat säger hon. Då sitter hjärtat i halsgropen igen. Det var i natt jag ramlade sa hon och jag kunde ta mig upp själv men jag så ont i armen och axeln så jag orkar inte klä på mig och så måste jag väl ha nåt att äta också. Men då måste du ringa på larmet till tjejerna på hemmet så kommer dom och hjälper dig, sa jag. Ja,ja jag vet säger mamma men jag tänkte du kanske kunde hjälpa mig. Men då ilsknar jag till lite och säger. Vi är totalt insnöade så det tar nog ett par timmar innan jag kommer ut från huset och får fram bilen. Men jag kommer så fort jag kan. Oj då säger mamma, har det snöat så mycket.
Kl 10.00 - Jag har äntligen fått fram nästan hela bilen och skottat bort det allra mesta av snön. Sticker till affären här i byn. Handlar det viktigaste till både oss och så det mamma behöver.
Kl 10.30 - Kommer till mamma. Hon ligger i sängen och är inte riktigt klar. Jag blir ännu mer orolig. Men efter en stund är hon klar igen och säger att hon drömde så konstigt så hon visste inte var hon var. Nåväl, jag bytte lakan, dammsög lägenheten, moppade golven, tömde sopor, vattnade blommorna osv. osv.
13.00 - Åker hem efter att pratat lite med personalen, de lovar titta in hos henne senare i kväll för att kolla hur hon mår.
13.30 - Jag är skithungrig. Gick ju upp tidigt i morse. Stoppar in en matlåda i mikron. Då ringer telefonen. Det är en granne som bara bor här på sommaren. Hon har problem med en luftvärmepump. Hon vill att jag ska titta in hos henne och kolla så värmen fungerar. Hon är orolig för att vattnet ska frysa vilket det gjorde förra vintern. Så det var bara att pälsa på sig alla ytterkläder och tjocka stövlar igen och ge sig ut i snön. Men som tur var funkade allt där. När jag ändå var ute passade jag på att ännu en gång få fram infarten till vårt hus som nu blåst igen ytterligare en gång.
Kl 15.00 - Nu kan jag äntligen börja göra det jag skulle ha gjort idag. Och då helt i dagsljus. Jag har fått för mig att jag vill ha ommålat i huset. Så i början av veckan gick jag lös på hallen. Möbler, kontakter och annat som är ivägen är bortplockade. Jag har spacklat spikhål och andra skavanker. Så idag skulle jag börja måla var det tänkt. Jag hann inte så mycket, bara hälften ungefär. Sen var det för dålig belysning.
Kl 16.30 - Nu är det dags att återigen gå ut och skotta för det blåser massor och det vräker fortfarande ner snö. Gubben kommer snart från jobbet och han vill nog ha en plats att ställa bilen på. Ja,jag vet att ni nog tänker som så, att han kan väl skotta själv. Men nu är det så illa att han har problem med sina knän. Så i väntan på en ev. operation ska han inte belasta sina knän mer än nödvändigt.
Kl 17.15 - Nu går jag in och fixar disken som jag egentligen skulle ha gjort i morse. Usch!
Kl 18.00 - Skönt, jag hittade en färdig matlåda med lasagne i frysen till gubben i morgon. Nu behövde jag bara steka ett ägg till hans frukostmacka och göra en sallad till lasagnen.
Kl Nu 18.45 - Jag fixar en macka till kvällen säger gubben min. Skönt ! För jag gör absolut ingenting mer i dag.

Inga kommentarer: