04 augusti 2011

Koltrastarna

För några år sen skrev jag det här våra koltrastar . De har av någon anledning flyttat till annan ort. Men nu i år är de tillbaka. I kväll satt jag på trappan. Hade precis vattnat färdigt alla torra krukor och övrigt i trädgården. Kvällen är ljummen, jag hämtar ett glas rosevin och sitter där på trappan och njuter. Då hör jag deras kvitter. Det är en enda som sätter sig tillrätta i grannens lönn. Jag har lagt ut lite äpplen till dom. För jag vet att när de vaknar sisodär vid femsnåret, jo jag brukar vakna till en stund också då, är det full fart på både ungar och gamla. Nu när solen gått ned kommer de andra. Jag ska absolut sätta mig på trappen en stund till innan det är sovdags.
Tjingeling så länge !

3 kommentarer:

SqZ sa...

Jag brukar få sällskap vid grävandet av en koltrast som sätter sig i en buske i hörnet på lotten. Trivsamt.

Anonym sa...

Ja, det är något speciellt med koltrastar. Det finns ett bo här på gården, strax ovanför en balkong. Den förra lägenhetsinnehavaen var där och hötte med kvasten och jag funderade på att ringa på och erbjuda pengar eller vad som helst, bara trastarna fick bo kvar. Men så sålde han lägenheten och nu tror jag koltrastparet är inne på sin andra kull :-) De nya ägarna har inte upptäckt boet.
Vovven min är morgonpigg och ibland får man snöra på sig skorna redan vid halvfemtiden. Då sjunger koltrastarna som allra bäst :-)

Lotta sa...

Oj, inte meningen att vara anomym!