28 augusti 2011

Nostalgiträff

Hualigen vad åren går. Jag gjorde nåt i går som jag inte gjort på ca 45 år.

Jag har provkört en traktor. Och inte vilken som helst. Det är en BM Viktor kallas Tuffe Viktor, bara för att den låter på ett speciellt sätt , tuff, tuff,tuff osv.
En av mina bröder som är lantbrukare hittade den här gamla godingen ( jo , den är nog lika gammal som jag.) på annons och köpte den direkt. Den och ett par till ska visas upp på veteranfesten på Lördag. Och eftersom han har fler gamla traktorer än förare så lovade jag i ett svagt ögonblick att ställa upp som chaufför.
Nästa Lördag är det som sagt Veteranfest med gamla traktorer och annat i Gammalkil. Där bor vår son och han är helfrälst i gamla grejer, har bl. annat en gammal Grålle ( Guldkalven sk. ) Han är generaldirektör för den här sammankomsten som ingår i Östgötadagarna. Och naturligtvis kommer jag att köra dit den här gamla godingen. Just Tuffe Viktor var en av de första traktorer jag lärde mig köra. Efter den blev det ganska så många flera. Jag lärde mig köra traktor när jag var 12 och körde till jag var 18 år. Det hann bli ganska så många timmar på åkrarna. Jag körde allt utom skördetröskan och såmaskinen. Det roligaste jag minns var nog att räfsa upp höet i strängar och sen köra med pressen och göra fina buntar. Det tråkigaste var nog att sitta timme ut och timme in sent på hösten och plöja. Tänk om man hade haft lite musik i öronen då. Men den tekniken var inte uppfunnen i början av 60-talet.


Oj, nu tänkte jag mig tillbaka i tiden och hade nog kunnat skriva hur mycket som helst om alla bravader jag varit med om. Men det får räcka från nu.


Jag får väl återkomma nästa vecka och lämna en liten rapport om hur det hela utlöpte sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så häftigt att köra traktor :-) Det har jag bara gjort en gång och det höll på att sluta med mig och traktorn i en bäck.

Nu fick du i alla fall in en kommentar hos mig. Det konstiga är att jag också har jättesvårt att lämna kommentarer hos vissa andra med Wordpress. Tekniken är ett mysterium.

AnnaKK sa...

Jag har lyckats hålla mej undan från att köra traktor - fast det är verkligen inget jag är stolt över, för det är bara ett tecken på vilken fegis jag faktiskt är. <:-/ Däremot har jag kört asfaltsläggare en gång! (Ja, visserligen bara rullat den på en väg - men iallafall! Fniss!!).

Vad är det för jobb du har skaffat dej??? Eller återupptagit igen, är det väl - av ett tidigare inlägg att döma. Låter hur som helst som spännande och rolig omväxling! :-)

Ännu längre ner i din blogg hittade jag älgen - riktigt fin!!! :-)

Ha det bra!!!