14 augusti 2011

Skördetid


Hösten närmar sig. Då är det skördetid.
Physallisen växer så det knakar. Hinner knappt med att plocka alla mogna frukter.

Grön paprika lär vi få äta mycket av. Nästan alla blir klara samtidigt.





Bönorna måste plockas vare dag. Men det är bara att förvälla dom lite och sen lägga in i frysen.


Det var länge sedan vi hittade så här mycket svamp. De här är de allra första vi plockade redan vid midsommar. Sen har det varje vecka blivit en hel del att rensa, förvälla och frysa in. Och som vi har ätit. Vi har fullständigt frossat i kantareller. Man kan äta dom till vad som helst. Det är lika gott till fisk som kött. Eller bara som dom är, smörstekta, mums.


Nu kom jag på att jag glömt fota tomaterna, men det är inte så många kvar. De flesta har vi ätit upp redan. För att inte tala om allt annat i trädgårdslandet. Sallad, gräslök, persilja, örtkryddor som ska plockas, torkas eller frysas in. Jag nämde inte dillen, men det beror på att det helt enkelt inte ville bli nån dill i år. Det blev bara ett par få små strån.


7 dagar kvar till jobbet


ps/SqZ, om du läser detta så kan jag inte kommentera på din nya blogg. Vad gör jag för fel ?/ds























2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tyvärr inte en aning om varför min blogg bråkar med dig? Har du kunnat kommentera på någon annan wordpress-blogg förut?

Lotta sa...

Åh, så härligt med allt det goda som skördas nu! Jag ska ta mig ut till kolonistugan idag och skörda bönor, tomater och squash (vet inte riktigt hur det stavas)
Kram!