11 augusti 2008

Rimbobullar

Det är många som har frågat vad just Rimbobullar är. Var jag fått receptet från kommer jag inte ihåg. Men när jag vill göra nåt litet extra så gör jag de här. Så här är receptet.

Rimbobullar ca 25 st

25 gr jäst
2 dl kall mjölk
200 gr smör

1 msk strösocker

6 dl vetemjöl

Fyllning:

75 gr smör

2 msk strösocker

2 tsk vaniljsocker

Rör ihop smör, socker och mjöl i en bunke

Lös upp jästen i mjölken och blanda sen alltsammans till en smidig deg.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Knåda den och vik den några gånger och kavla sen ut den till en stor kvadrat, ca 40 x 40 cm
Skär den i rutor, ca 8 x 8 cm.

Rör samman fyllningen och fördela den i en klick på varje ruta. Vik ihop hörnen omlott över fyllningen och lägg bullarna i pappersformar.

Ställ dom att jäsa under bakduk i 2 timmar.

Pensla bullarna med vispat ägg.
Grädda i ugnen ( 250 gr ) ca 6 - 8 min.

Vid servering kan de garneras med florsocker utspätt med lite citron eller vatten. Man kan även byta ut fyllningen mot en krämig marsansås.

(Bullarna kan även frysas ogräddade efter jäsningen)

Lycka till :o)

Men nu vill jag ha er hjälp också. På mitt jobb har vi varje vecka avdelningsfika på fredagfm. Det betyder att vi turas om att ha med kaffebröd. Och nu på fredag är det min tur. Man kan naturligtvis ha med nåt köpebröd. Men populärast är att ha med nåt hembakat. Så har ni några bra ideer om nån kaka som jag skulle kunna hafsa ihop på torsdag kväll vore det bra. Att det ska va enkelt och snabbt behöver jag väl inte säga. Kakan ska räcka till 10 pers minst. För de vill gärna ha lite kvar till em. fikat också .o)


7 kommentarer:

Marianne sa...

Gör en saftig sockerkaka och stoppa ner tärnad frukt i smeten. Massor av persika eller nektarin eller äpple eller banan ...

Eller din goda rabarberpaj! Man kan ju ta andra frukter än rabarber om det inte finns längre. Glass till båda.

Eller en kladdkaka, det är enkelt.

När jag jobbade i Malmö hade vi Monsterklubb på fredagseftermiddagarna. Kakmonsterklubben. Det var frivilligt att vara med, men om man inte var med fick man inte heller äta. Allt utom skorpor och finska pinnar var tillåtet. Tror vi var en femtio medlemmar, så det blev inte så ofta man behövde göra något. Men det var blodigt allvar. En kille kom och sa att han inte hade några pengar för det var strejk på bankerna (kommer du ihåg?) och att han därför inte hade några kakor. Vi satt och ritade hänggubben på förmiddagsfikat och han fick klart för sig att det var bara att låna ihop en slant och åka och handla på lunchen : ) Ja det var tider det!

Marianne sa...

Rimbobullarna ska alltså inte jäsa i bunken?

Marianne sa...

Ha,ha ja jobbfikat är ju heligt. Med eller utan pengar, bröd ska man ha med sig.
Nej, degen ska inte jäsa i bunken, bara att baka ut direkt.
Tack för tipset med sockerkaka, det är ju både enkelt och gott, och det finns ju massor med frukt att välja på nu.

Anonym sa...

Hmm.. jag hade ju bakat muffins med mej. Och så hade jag tagit äpplen i också. Lite säsong med äpple nu ju. :o)

Synd att du bor så långt bort... annars hade du kunnat palla hos mej. ;o))

/Eva

Marianne sa...

Marianne i Kairo och Eva - Jag nappar på båda. Muffins med äpple till fm.fikat och sockerkaka med en massa annan frukt i till em.fikat. Kantänka man blir lite populär då. Tur det bara är var 10:e vecka man ska ha med sig fikabröd. Jag tycker visserligen det är kul att baka men inte jämt på beställning. Men kniper det kan jag ju alltid be Annelie om en tårta, he,he :o)

Anonym sa...

Hur gick det med fikat? :o))

Jag tänkte inte på "din" text här på bloggen... "livet på landet" kanske fanns det i bakhuvudet någonstans eftersom det bara ploppade upp när jag skrev inlägget. :o))

Ha en härlig helg!
/Eva

SqZ sa...

Tack för att du la ut receptet! Nästa gång det är dags för bullbak ska jag göra dem.