15 april 2010

Vårstök

Äntligen har det börjat bli lite torrare i markerna. Gårdagen ägnade jag mig åt trädgårdsarbete. Gräsmattan ska räfsas. Gamla vissna buskar och blommor skall bort. Det skall planteras lite nytt här och där. Måste städa efter småfåglarna också. Men herr och fru domherre kommer varje dag tillsammans ned Knut bofink så jag näns inte ta bort maten från dom. Det får vänta några dagar till. I går fick vi också grus och jord som skall köras ut runt vår lillstuga. Den skall också målas utvändigt så fort det blir lite varmare. Bilarna har fått sommardäck på sig. Mitt jobb är att göra en storstädning inuti dom. I går tog jag mig an Saabén. I bagaget hittade jag både sand från Öland sen i somras och barr från julgranen. Konstigt va. I dag ska jag städa min bil, där finns nog ett och annat skräp också, hm.
Gubben min som jobbar på bilprovningen har massor att göra nu. Det är högsäsong för alla motorcyklar, husvagnar och sommarbilar som skall besiktigas nu. Det innebär att jag inte får så mycket hjälp här hemma. Men som han sa till mig igår när ryggen värkte - du behöver inte göra ALLT på en dag. Och han ju rätt. Det går bara inte, även om jag vill. Så idag kanske jag tar mig tid att sitta i solen en stund med en bra bok. Jag sa kanske, får se hur det blir med det.

2 kommentarer:

AnnaKK sa...

Hejsan!

Stöka i trädgården är ganska kul så här års - när man fortfarande känner att man har en rimlig chans att vinna kampen mot ogräset, till exempel! Och så är det roligt att se plantorna börja spira och växa igen efter att ha sett mer eller mindre döda ut hela vintern. :-)

Gå ut och sitta en stund i solen funderar jag på att göra alldeles strax - tillsammans med en kopp kaffe och dagens tidning.

Ha en fin fortsättning på dagen!

Marianne sa...

Så fin domherre! Å, jag vet inte när jag såg en sådan sist!

Kram!