18 januari 2014

Dom är här nu

                                       Fotot är från förra vintern

Som jag skrivit om förut hade vi besök av en massa hjortar förra vintern.  Nu är  de tillbaka.

I går kväll försökte en stor tjur stånga sönder fågelhuset. Men den lyckades vi skrämma iväg så mycket att vi vågade gå ut och bära in all fågelmat. Jag spillde ut lite solrosfrön i snön och när vi tittade ut i morse kunde vi konstatera att de hade kommit tillbaka i natt. Alla frön var bortslickade och hela tomten var upptrampad i jakt på mer mat.

Nu får vi bära in all mat på kvällen och bära tillbaka den på morgonen tills vi kommer på nåt bra sätt att skrämma bort dom. Vi funderar på att hänga upp några plåtburkar på snöre på de platser de kommer in på tomten. Men det är ingen garanti, ibland kommer de mitt på ljusa dagen. Och de är inte ett dugg rädda, skuttar bara bort några meter och ställer sig och bara tittar på oss. Det känns lite läskigt faktiskt att de inte är rädda för människor. Jag vill absolut inte gå i närkamp med de där stora hornen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har kanske frågat förut- men finns det inga jägare i byn?

Marianne sa...

3rumokmedkatter

I byn här bland husen får ju ingen jaga. Men runt omkring i bygden har det blivit mer tillåtet att jaga just hjortar. Problemet är att de söker sig till föda som några här i byn lagt ut till dom. Och då får vi vanliga som lägger ut mat till fåglarna en jäkla massa beskymmer.

AnnaKK sa...

Sicken typ! :-(

Dags att hägna in tomten med elstängsel???